Søg i 1200 opslag:

08/05/2021

Amarone, Down Under og Bordeaux

Valpolicella er et af de smukkeste vinområder i Italien, bølgende højdedrag fyldt med vildtvoksende vinstokke en kort køretur fra smukke Verona og ikke langt fra Garda søen, som trods horder af turister stadig er mere end et besøg værd. 

Engang var vinen fra "Dalen de de mange (vin)kældre" (Val Poly Cellae på latin) lette, lyse rødvine. Men i dag er fokus på amarone, som laves af tørrede druer -med den knap så stærke ripasso på andenpladsen. Føtex har i årtier handlet med Manara og Righetti, og de er bestemt ikke i top, men stadig bedre end andre i samme prisklasse.  

Bedste KØB: Amarone Classico Righetti. Trapiche "oak cask" (rød/hvid), Montgras "Quatro" (rød/hvid), 
Bedste VIN: Grand Vin de Pauillac 2016

Manara Valpolicella Ripasso "Morete"... 69,- 

Classico***** (5/5), Føtex, indtil torsdag 12. maj 
Jeg anbefalede denne vin sidste år (til 75 kr), så denne gang får den 5*. Typisk 88-89p i guider og for mig bedre end Piacentini ripasso. Glimrende vingård, for mig en tand over Righetti. Ikke smagt i nyeste årgang, men vil foretrække den for en jævn Arche Amarone! Blød og afrundet med masser af sød frugt. Rustik etiket, men god vin til grillen! 

Amarone Classico, Luigi Righetti... 99,-

Bedste KØB + **** (4/5), Føtex, 2017/18, ej smagt.  Ja, jeg ved, at mange nok vil sætte denne her højere, men jeg er ikke Amarone-fan. Jeg husker dog god Righetti i 1990erne, bl.a. solgt af Sigurd Müller. Jeg har kun købt Righetti et par gange siden og fundet den uinspirerende, frugtig og kraftig snarere end bred. rig, men let sødlig frugt uden en god Amarones frugt og koncentration. Men prisen er meget lav for amarone. 
      Righetti ligger midt i Classico området og ejes af 3. generation af familien Righetti. Her ligger også vingården, men druer købes ind til det meste af produktionen, som er koncentreret om ripasso og amarone.  

Trapiche "oak cask", frit valg.... 40,-

Bedste KØB, rød/hvid/brus, ***/*****, Føtex, indtil torsdag 12. maj, normalt 89 
Ret beset er disse vine egentlig meget lig Alamos i stilen, dvs. indbydende kommercielle vine uden større dikkedarer. Der er ikke meget eg i "Oak Cask" -typisk lagres 30% af høsten i eg (eller måske endda kun egestave?), resten ser kun stål, og det er helt ok med mig.  
Trapiche var pioner for Argentina i Danmark, og jeg solgte Trapiche i 1970erne! Den almindelige vin til eksport er ok, men denne "Oak Cask" er en klasse bedre, lidt under "Pure" i kvalitet. 

Malbec  (5*), en mørk, fyldig vin med herlig sød bærduft. Meget letdrikkelig og godt køb. Ganske lille præg af eg. '18 fik 90p/Descorchados, '19 89p/Falstaff. Cabernet (5*) er lidt mere krydret i stil, for mig knap så gennemført som malbec, men stadig utrolig flot til prisen. 
Pinot Noir (3*) smager ikke af pinot (dvs ikke af Bourgogne). Men sere du bort fra forbilledet, får du en æogefrem blød, fyldig vin med let krydret duft. 
Chardonnay (4*) -hvid argentiner er ikke favorit, men denne er ganske ok uden at begejstre. Tør, ren, fyldig, men egen mangler friskhed. Sparkling er mousserende og ret beset uden interesse for andet end den lave pris! 

      Føtex har mange box vine, som jeg foretrækker at overse. Nederburg rød shiraz-viognier, hvid chardonnay-viognier (99, 300 cl, 4*) er måske helt ok, hvis man kan lide den overpolerede stil i boxvin. 

Montgras "Quatro", rød eller hvid... 55,-

Bedste KØB + ***** (5/5)Føtex, indtil torsdag 12. maj
Både rød og hvid er hver lavet på 4 druer og er en smule bedre end Trapiche's Oak Cask.MontGras er stort hus ejet af Cristián Hartwig og Eduardo Gras, med Eduardo's broder Hernán som vinmager. Huset ejer flere vingårde, ialt 900 hektar i gode regioner. 
Rødvin på Cabernet Sauvignon, Syrah, Carménère og Malbec, dvs. Bordeaux-druer + Rhône's syrah fra det fine Colchagua. Skal være lagret i små egefade et lille år. Jeg er (altid) skeptisk. Men vinen smager godt, mørk, kraftig, måske snert af grønt i næsen, men helt ok med mad. 
Hvidvin på Viognier,  Sémillon, Sauvignon og Chardonnay fra det kølige Leyda. Tør, frisk, meget fin aroma -en herlig vin alene eller med mad. 

Wolf Blass "Yellow Label", rød/hvid/brus... 49,-

rød cabernet eller shiraz, hvid chardonnay, brut pinot noir-chardonnay
***** (5/5), Føtex, indtil torsdag 12. maj. I min ungdom holdt jeg en del af Wolf Blass, men nu har jeg skyet dem i mange år. Jeg vil nødig ses med et glas Eaglehawk eller Red Label, men den gule etiket er ok (Silver Label er bedre, Gold Platinum labels endnu finere). 
      Rigtig partyvin, hvor du nyder musik og selskab mere end vinen. De røde er  bedst + den mousserende er rimeligt tør og rent smagende, lidt grov i frugten, men ganske ok til en studenterfest på budget.   

Pauillac 2016, Grand Vin... 187,50

v. køb 2, dog 6 online, bedste VIN + **** (4/5), Føtex (partivare). Du bør egentlig ikke købe vin med et så berømt navn, når vinen ikke har navn på det slot, hvor vinen er tappet. Du risikerer at få en vin fra et økonomisk udfordret hus, som ved, at de uden større risiko kan blande de dyre dråber med nogle billigere og swå tjene lidt ekstra! Det sker -hver dag- og formentlig nok oftere i Italien end i Frankrig. 

       Men jeg stoler på denne vin, som endnu fås i det store år 2016. Vinen tappes af Ginestet, et udmærket hus, som engang ejede selve Château Margaux og i dag (gennem ejer Villars) hvis ejer bl.a. Haut-Bages Libéral, 5.Cru, som ligger som enklave mellem Latour, 1.Cru (foto) og Léoville Lascases (St Julien). Der kan meget vel være et fad eller to fra Libéral i vinen! Du kan købe den til 150, når Føtex har 40% på fransk vin, men en dag er årgangen måske skiftet til 2017.