Søg i 1400 opslag:

28/03/2026

Italienske topkøb + Crémant i Føtex

En herlig Chianti Classico, god Ripasso og Amarone -men også topkøb i Crémant, Rhone og andet godt. Føtex kan godt! 

Føtex har taget sig sammen efter en lang vinterpause med 86 siders tilbudsavis (!). Vinen fylder få af siderne, men der er flere topkøb, bl.a. italienske klassikere som San Felice. 

    San Felice Chianti Classico (59) har i årtier været en favorit i Føtex, især til stort set halv pris af resten af Verden! Har set den til 150 (+ tax!) i USA. 

    Også Ripasso Piacentini (50) er i top til prisen, mens Amarone "Arche" (99) er lav pris for vin med dét navn. 

    Crémant Calvet er superflot til prisen (59) og passer til meget andet end konfirmationen som også de hvide Selaks (50, fra New Zealand) og Noble House riesling (39, fra Tyskland) samt en solid Charles Aïné Rhone (39). Men se selv de andre tilbud: 

BEDSTE køb: San Felice Chianti Classico - Crémant "Calvet" - Ventoux "Vidal-Fleury" - Ripasso "Piacentini" - Amarone "Arche" - Noble House riesling - Selaks New Zealand hvid - Rhone "Charles Aïné" - Faustino I Gran Reserva - Bordeaux "Charton"
GODT køb: Alsace "Helfrich" - Brunello "Campogiovanni" - Offley 10 år Port - Johnie Walker Black Label 12 år - Casa Solis rød/hvid Chile 
ANDRE køb: 3passo rød/hvid - Rodet rød pinot/hvid chardonnay - Chablis "Louis Latour" - Grant whisky - Skagerrak gin

uge 14-2026

San Felice Chianti Classico... 59,-

BEDSTE KØB + **** (4/5)Føtex, indtil lørdag 4/4 
En ekstremt rimelig pris for flot Chianti Classico fra én vingård, især fra domæne så godt som Felice! 
    Flot dybde med god frugt, nydelig fylde og pæn længde. Stadig ung, men faktisk rigtig god nu til pasta og pizzamen også en grillbøf. 
    Vinen er slottets unge Classico, som sælges efter et år. P.t. ses 2022 (91p/WineEnthusiast), samt 2023 med 90p/Parker. 2022 er lidt blødere end 2023, et lidt "køligt" år. Men vinen er i top uanset år, f.eks. 2020 var nr 24 på Spectator's Top 100. 
    Vingården ligger i Berardenga syd for Greve på vejen mod Siena. Her er også et luksushotel + stjernerestaurant -samt ikke mindst en stor vingård, som leverer superb Chianti. 
    Ejer siden 1980erne er forsikringsselskabet Allianz, som i Danmark måske er bedst kendt som sponsor for Bayern München (deres fodboldbane hedder Allianz). 
    Huset ejer også Campogiovanni (Brunello -se længere nede) og Bell'Aja (Bolgheri), som også sælges i Føtex.

Ripasso "Piacentini"... 50,-

Valpolicella superiore, Italien

BEDSTE køb + *** (3/5), Føtexindtil lørdag  4/4

Storebror til le Arche, og denne Ripasso er god til både risotto og gullasch -server kælderkold. Faktisk er rødvinen for mig mere tilfredsstillende end de tunge Amarone vine fra samme Piacentini. Måske ikke helt klasse som Ripasso Falasco i 365 (59), men topkøb til 50.

    Årgang 2023 fik 87p/Politiken: "Fyldig og krydret vin med let sødmefuld tone af amarenakirsebær. Velbalanceret og harmonisk" -samme karakter som den fik af Rydberg i årgang 2018/19.
    Vil tro, at Soave Classico fås til samme pris. En ganske god tør hvid med ren neutral aroma og pæn længde og friskhed. 

Amarone "le Arche"... 99,-*

Valpolicella, med Føtex+ (109 uden)

BEDSTE køb + **** (4/5), Føtexindtil lørdag 4/4

Er med gr ekstremt lav pris for Amarone-kopi for begyndere. "Amaro" betyder bitter, men der er mere sødme end bitterhed over denne vin, som bliver vammel efter det første glas! Men prisen er meget lav (selvom du kunne få den til 89 for 3 år siden). 

Crémant "Calvet"... 59,-
Bordeaux rosé eller hvid brut (tør) eller demisec (sød)

BEDSTE KØB + *** (3/5)Føtex, indtil lørdag 4/4 

Etiket og design er lækkert for en basis-cremant. Vinen laves i Bordeaux på Champagne-metoden, men druerne er Bordeaux' rød cabernet, merlot og hvid semillon, ikke Champagnes pinot og chardonnay.
      Den hvide er frisk og appetitvækkende, med en ren duft uden større karakter, men sprød eftersmag. Brut er ikke specielt tør. Den tørre rosé skal være bedre, men ikke smagt. 5* i BT. Demisec er til dessert.
   Engang var Calvet et af Frankrigs stolte store huse. Familien kom fra Languedoc og startede for 200 år siden et lille firma ved Rhone floden i Tain ved Hermitage. 
    Siden fulgte en stor kælder i Beaune i Bourgogne, siden endnu større kælder i Bordeaux -og andre kældre i Cognac, Paris samt London og endog så langt væk som Buenos Aires i Argentina -som det ses af dette gamle skilt fra vinhandel i Nice (foto).

    Under den store krise i 1970erne gik det galt, og kældrene lukkede en efter en, indtil huset kun var ét navn -af mange- i Crus & Domaines de France, en del af giganten GCF.  
    Mærket Calvet bruges af GCF til vine hentet i hele Frankrig, bl.a. Chablis i Bourgogne og Vouvray og rosé fra Loire samt denne Crémant fra Bordeaux.  

Noble House hvid/rosé/rød... 39,- 

Riesling Trocken (tør), medium eller alkoholfri, rosé, rød Pinot, Rheinhessen Tyskland 

BEDSTE køb + *** (3/5), Føtexindtil lørdag 4/4

En god tør riesling -intens, ren riesling aroma, sprød, frisk og let, men med nydelig eftersmag -en favorit nu til denne meget tiltalende pris.  

      Den normale riesling er mindre tør, men en herlig aroma og sprød frisk syre under lille sødme. Begge vine er hentet i Rheinhessen som også en Pink riesling med lille tilskud af rød pinot -både aroma, sprød friskhed og lille sødme. Herlig til en frokostret! 
    Også alkoholfri riesling med mere sødme end charme samt rød pinot noir, som er frugtig og tør, en enkel vin, men excellent køb. 


Selaks New Zealand hvid... 50,-

Hvid sauvignon, chardonnay eller pinot gris

BEDSTE køb + *** (3/5), Føtexindtil lørdag 4/4

Ingen konkurrent til Yealands i Brugsen og 365, men til 50 stadig rigtig godt køb (tilbud var 55 marts i Netto). 
    Sauvignon med sprød friskhed og nydelig aroma og pænt lang smag. Fra Marlborough. 
    Den hvide chardonnay er herligt frisk og ren, mens Pinot Gris er mere neutral. Fra East Coast. 
    Det fortæller nok lidt om min alder, at jeg smagte (og solgte) Selaks så tidligt som i 1980erne. 
    Dengang var huset meget lille, specialiseret i müller-thurgau og havde aldrig så meget som hørt om sauvignon! Tilmed er huset endnu ældre, grundlagt så langt tilbage som 1934 af Marino Selak, søn af indvandrer fra Kroatien. I dag er specialiteten landets vinstok nr ét, sauvignon (og Selaks' vin laves af Crawford, der har samme ejer, Constellation). 
     Vinene er korrekte uden at imponere -ligner meget Kim Crawford fra samme kælder, som af uransagelige årsager koster 100 kr!

Alsace "famille Helfrich"... 59,-

Riesling (tør), Pinot gris (halvtør), Gewurztraminer (sødlig)

GODT KØB + *** (3/5)Føtex, indtil lørdag 4/4 

Jeg kender bedst riesling, som er ganske ok. Lidt æble, frisk syre, letbenet, let bitter eftersmag, men nydelig og ren. Nydes ung (senest smagt juli 24).  Men årgang 2022 blev smagt af JP (5*/6), så jeg er nok for kritisk. 
    Pinot gris (grigio i Pastaland) har mere diskret aroma, fylde, blød, men med lille sødme og syre. 
    Gewurz er den arketypiske Alsace med meget rig krydret (gewurz!) næse med rosen og æble, fyldig, men desværre nok lige lovlig meget sødme. 
    Det er ikke så mange år siden, Joseph Helfrich (foto) skjulte sit navn bag navne som Arthur Metz, Laugel, Klipfel og Domaines de la Ville de Colmar. 
    Navnet Helfrich var dengang ikke velset blandt vinfolk. Han købte de dårligste druer i Alsace og solgte vin til bundpris, især til Tyskland (og Danmark). Men år for år laver huse(ene) stadig bedre vine, måske takket være de formuer familien tjener på andre vine som f.eks. JP Chenet

Ventoux "Vidal-Fleury"... 50,-

BEDSTE køb + *** (3/5), Føtexindtil lørdag 4/4

Også i Bilka -men her skal du købe 6 (v6: 49,83). 

Gå efter ung vin, gerne 2021. Foretrækker p.t. Ventoux for den dyrere Rhone med samme etiket, men den ses i 2018-19, som er lidt affældig. Ventoux ses i 2020-22, moden uden at overdrive, fylde og balance og en fint krydret duft med lige en lillebitte kant. En god allrounder! 

  Vidal Fleury var indtil 1960erne både det ældste (1781) og nok det førende hus for ikonisk Côte Rôtie fra bjerget over kældrene. 

    Guigal var lærling her og grundlagde sit eget hus i samme by. Han fik succes og købte siden sin gamle arbejdsplads, der i dag bruges som et andet navn for Guigal. 
    Vidal sælger stadig lidt Rôtie, men næsten al vin hentes i dag fra det sydlige Rhone 3-400 km syd for de dyre skråninger over kælderen (foto). 
   Engang var huset et af de mest kendte fra Rhone, besøgt af gastronom Jefferson huset på sin tour i Europa i 1787. Han var hovedforfatter til USAs uafhængighedserklæring og blev siden præsident. Wagner kunne naturligvis lide husets muscat. 

Cotes du Rhone "Charles Aîné"... 39,-

BEDSTE køb + *** (3/5), Føtexindtil lørdag 4/4

2023/24. Ved ikke meget om denne vin, men kan se, at den sælges på web til 80 kr. Solgt i Bilka til 33,17 (v6) for nogle uger siden. 

    Vent en meget frugtig, afrundet, fyldig rødvin uden større karakter, men nok mere behagelig uden mad end Bordeaux'en. Et undermærke fra GCF, som ejer stort firma i Rhone. 

Brunello "Campogiovanni"... 199,-

GODT køb + **** (4/5), Føtexindtil lørdag 4/4

"Johan's Mark" ejes af det gode Chianti-domæne San Felice og leverer flot brunello, ikke sværvægter, men en meget attraktiv, relativt blød stil (gr mere sandet jord). 
    Campogiovanni er meget pålidelig år efter år, men til 199 bestemt ikke topkøb (når du kunne få Camigliano 2020 til 159 med 40% i Bilka indtil søndag). 
    Senest smagt i 2016, men den aktuelle årgang kendes ikke. Måske den fine 2020. Men skal have fået 94p/JamesSuckling. 

Offley 10 år tawny Port... 109,-

GODT køb + *** (3/5), Føtexindtil lørdag 4/4

Nydelig lagret tawny med nødder og frugt i næsen og pænt lang smag. Måske kan den lidt triste etiket trække lidt ned. Men vil hellere lede efter Offley Colheita (ikke tilbud, men set i 2006 til godt 160)

      Offley er del af Sogrape som Sandeman og Ferreira, men Offley har en vis selvstændighed. Det er et af Portvinens historiske huse, som fik sin berømmelse under legenden baron Forrester, der blev adlet af kongen af Portugal.


Johnie Walker Black Label "12 år"... 169,-

GODT køb + **** (4/5), Føtexindtil lørdag 4/4

Den sorte Johnie er et fund til 169 (selvom du kan få den 10 kr billigere i Brugsen). Fint røget næse, meget fyldig, pænt lang, ganske lille sødme, men i god balance -en herlig drik til kaffen o.l. "Tastebuds seducing stuff", skriver Whisky Bible.


ANDRE køb
Faustino I Gran Reserva, 99 (4* + bedste køb), dybere og bedre vin til markant lavere pris end i hjemlandet Spanien. 

Casa Solis Chile, 39 (3* + godt køb), nyt Chile hus ejet af spanske Solis. Flot hvid chardonnay og sauvignon, men rød cabernet slet ikke i klasse med f.eks. Casillero del Diablo.  
Bordeaux Charton, 39 (3* + bedste køb), typisk fast og middelfyldig Bordeaux til lav pris. 
3passo rød/hvid, 50 (2-3*), italiensk dusinvin med mere fylde og sødme end karakter. 
Antonin Rodet rød/hvid, 50 (3*), sydfransk fra Bourgognehus, ok rød pinot, god hvid chardonnay.  
Chablis Moillard, 99 (3* + godt køb), også i Bilka. Letbenet, men typisk Chablis til god pris. 
Chablis Louis Latour, 199 (4*), Latour er bedst til hvid, men til den pris kan du finde meget bedre vin. 
Whisky Grants, 99 (3*), ok basisblend til fair pris. 
Gin Skagerrak, 169 (3*), fra samme -norske- fabrik som rød Aalborg. Så hvorfor dyrere? Det må være den fancy flaske! 

27/03/2026

Topkøb i Rioja + klassiske navne til lav pris

Den røde Baron de Ley Reserva er et af markedets bedste køb, men glem heller ikke klassiske navne som Amarone, barbera og Barolo samt en tysk riesling!  

Bilka presser i denne uge Brugsen. Meget færre tilbud, men mange rigtig gode køb. 

    Baron de Ley (v6 49,83) er superkøb (frygtede den var på vej ud!), herlig rød Rioja Reserva og ganske god hvid. Til samme pris Cava Perelada (v6: 49,83), fine bobler, simpel men ren i smag. 

    Fra Italien de klassiske Amarone Righetti (99) og Barolo Gemma (99), men også en flot Barbera  Sorí dei Mori (40). Endelig god Riesling Geissler (39). 

    Ingen Påske uden stærk alkohol, men Bilkas bedste bud er Tanqueray gin (99), selvom jeg også kan anbefale Limoncino (76,42) og Kryznikov vodka (50,61), nærmest dutyfree pris! Plus irske Tullamore (99) og Linie aquavit (99). 

P.S: Bilka tilbyder indtil søndag 40% på italiensk vin, dvs. på normalprisen, IKKE på tilbud. Jeg kunne ikke sidste gang finde tilbud af interesse. Du kan nok finde Brunello "Camigliano" (249 -40%), eller Vino Nobile Poggio Stella eller 1/2 fl. CampoFiorin.  

BEDSTE køb: Baron de Ley Rioja rød/hvid/rosé - Riesling "Geissler" - Amarone "Righetti" - Barolo "Gemma" - Cava "Perelada" - Tanqueray 43,1% gin - Barbera "Sori dei Mori" - Ventoux "Vidal-Fleury"
GODT køb: Chablis "Calvet" - Limoncino "Gagliano" - Barceló rom -whiskey Tullamore DEW - Linie aquavit - Brøndums snaps - vodka Kryznikov 
ANDRE køb: Rhone "Vidal-Fleury" rød/hvid - vodka Skyy 40% - Brøndums kryddersnaps 37,5% - Dansk snaps 32% -  Fernet Branca - Arnbitter 

uge 14-2026

Baron de Ley Rioja, kr/fl v6: 49,83

6 fl: 299. 2020/21 rød Reserva, rosé "Lágrima", hvid "sobre Lías" eller SemiDulce (sød), Spanien

BEDSTE køb + **** (4/5), Bilka, indtil lørdag 4/4 

Herligt igen at se dette superkøb i god moderne rød Rioja med rund fylde og indbydende duft med lidt krydderi, til den bløde side, men pæn dybde og intensitet. Mere lækker end aristokratisk, men suverænt køb til prisen. 
     Rød 2021 med 92p/Guía Peñin eller 2020 med 94p/Decanter. 85% Tempranillo + 10% unik maturana og 5% graciano -to af de sjældneste druer i Rioja. 24 måneder i eg + 1-2 år på flaske. 
    Rosé er god, frugtig, ganske frisk med lidt syre. 95% garnacha, 5% tempranillo, hvor kun den fritløbende most ("Lagríma") bruges. En ældre 2023 fik 89p/JamesSuckling. 
    Hvid lagres "sur lie" for at få mere aroma, nydelig tør og ren uden at imponere. Foruden macabeo indgår den sjældne hvide tempranillo i vinen. 2021 fik 89p/JamesSuckling. Undgå den søde semidulce. 
    Baron de Ley er et af de få huse, hvor hele høsten kommer fra eget -store- domæne i Rioja, både det kølige Alta, Alavesa + højt liggende vinmarker i Oriental. 

Hans Geissler... 39,- 

Riesling (halvtør), Chardonnay (tør) og Pinot Gris (halvtør), Rheinhessen, Tyskland

BEDSTE køb + *** (3/5) Bilka til lørdag 4/4

Medium Dry. Riesling er frugtig, frisk ren hvid med lidt sødme. Chardonnay og "Gris" (Grigio i Italien) ikke smagt, men er sikkert også i top til prisen.  
    Geissler er en ny etiket fra F.W. Langguth Erben (kendt for Erben). Langguth blev i 2024 købt af giganten ZGM, som næsten samtidig blev købt af det endnu større GCF (Grands Chais de France), som hermed blev Tysklands næststørste vinhus såvel som største vinhus i Frankrig. Vinene er dog ganske gode (desværre). 
    Håber dog, at Bilka fortsætter med Dr Pauly (inkl. hans fine vine). 


Amarone Classico Righetti... 99,-

BEDSTE køb + **** (4/5), Bilka, indtil lørdag 4/4

En amarone for begyndere. Frugtig og kraftig snarere end bred, rig, let sødlig frugt over en del syre. Mangler en god Amarones frugt og koncentration. Men er til alt held ikke sød (5,5 g/l). En ekstremt lav pris for vin tappet af hus i Classico. 
      Amarone fans rynker på næsen af Righetti, som de mener, har solgt ud af de sande Amarone-idealer. Og sandt er det, at et ret lille hus i dag leverer store mængder Amarone til lav pris (men jeg undrer mig mere over, at Valpolicella er i stand til at sælge så meget amarone!). Og Righetti er faktisk ok -for begyndere og os uden for mange penge! 
      Righetti ligger midt i Classico området og ledes af 3. generation af familien Righetti. Her ligger også vingården, men druer købes ind til langt det meste af produktionen, som er koncentreret om ripasso og amarone. 

Barolo "Gemma" ... 99,-

BEDSTE køb + **** (4/5) Bilka til lørdag 4/4

Set i 2021 med  90p/JancisRobinson. Gemma er god Barolo, ikke top. 

Typisk murstensfarve og interessant duft med læder og frugt, en vis stramhed, men med en moderne Barolo’s bløde tanniner. 2021 er bedst til solid mad lige nu, men giv den 3-5 år, holdbar 10-15 år.

    Som årgang er 2021 marginalt bedre end 2020. Gemma 2020 fik 94p/Decanter og 5* i Rydberg. 
    Gemma dækker 26 hektar omkring Barolo og ledes af Luigi Piacentini sammen med vinmageren Giorgio Barbero. En stor del af vinen købes fra mindre vinbønder.
     Søren Frank giver i ”Barolo” Gemma 3* ligesom Oddero og andre velkendte huse -og mere end f.eks. Batasiolo. Jeg er ikke enig med Søren Frank om alt, men trækker lidt på ham, da jeg ikke er Barolo-tifosi. Jeg foretrækker til hver en tid Gemma’s kommercielle stil for fanatikernes supertanniner.  lys farve og bidende syre! 

Cava Perelada, kr/fl v6: 49,83

BEDSTE køb + *** (3/5), Bilka, indtil lørdag  4/4 

6 fl: 299Brut har god frugt og ren, tør smag med lille syre. Perelada er et stort, veldrevet familiehus, som har base på slottet af samme navn tæt på Roses ved den katalanske Costa Brava. Men vinen laves i stor kælder syd for Barcelona, og druerne er helt legalt hentet i stor del af Spanien. Men stadig tæt på bedste køb! 

Calvet "Chablis"... 99,-

GODT køb + *** (3/5), Bilka og Føtex, indtil lørdag 4/4 
Let og tør, ganske frisk og sprød og ren neutral aroma. med lidt æble og citrus Lidt kort. Jancis Robinson gav 85p/100 til ældre årgang.  
    Jeg vil normalt aldrig købe en Chablis tappet 200 km fra den lille by (Beaune). Men Calvet ejes af giganten GCF, der ejer stort domæne i Chablis, så giv vinen en chance
   Calvet er et gammelt hus (i Bordeaux -ca. 600 km fa Chablis), ejet af giganten GCF, som har hovedsæde i det nordligste Alsace -andre 400-500 km fra Chablis. Mærket bruges til middelgod vin fra hele Frankrig.  

Tanqueray gin 43,1%... 99,-

BEDSTE køb + **** (4/5), Bilka, indtil lørdag 4/4 

Laveste pris et længe på denne lækre gin med ren smag, rig aroma -og med 43,1% alkohol perfekt til en G&T (eller Dry Martini osv). Alt for meget gin holder desværre 37,5% og vil udtynde en færdig cocktail. 

    Tanqueray er en af de historiske ginmærker (1838) og nok det mest solgte ginmærke med årligt 36 millioner flasker. Nu om dage destilleres den som mange fancy ginmærker i Skotland -helt ok, da London Gin må destilleres overalt (også i Danmark), blot den er tør. Falstaff giver den 91p/100. 

GODT køb + *** (3/5), Bilka, indtil lørdag 4/4, *: med 25% rabat)

28% 70 cl. Et godt køb til en herlig drik en lun sommeraften! 
    Limoncello er den vidunderlige italienske citronlikør, opnået ved udblødning af citronskal (ofte Sorrento) i neutral alkohol.
Overdådig aroma af syrlig citron med fin sødme, som holdes i balance af 28% alkohol. Perfekt til en citronsorbet eller i en lemon spritz med prosecco brus + lidt soda -et perfekt alternativ til aperol! Se her 13 drink opskrifter
      Kender ikke Gagliano Marcati, som ligger mellem Verona og Garda søen, pænt langt fra Sorrento. Men toler på den. Og så er prisen rimelig! 

Barceló Rom "añejo"... 99,-

GODT køb + *** (3/5), Bilka indtil lørdag  4/4

37,5% blød, sødlig rom fra Hispaniola, dvs den dominikanske republik. Añejo = lagret rom, dvs. med lagring i træ et år eller mere. EN god pris -set til op til 175 kr. 

ANDRE køb:
Barbera "Sori dei Mori", 40 (3* + bedste køb), ikke avis, men en flot Asti barbera med fylde og frugt til næsten for lav pris. 2023 fik 87p/WineEnthusiast og 2 glas/GamberoRosso, i 2024 fik vinen 90p/JamesSuckling og 88p/Veronelli.
Rhône Vidal-Fleury rød/hvid, v6: 49,83 (3*), rød kan fås i årgang 2020, som nok er ok (2018 var sidste år temmelig aldrende). Hvid set i 2022 er nok uden interesse. Foretrækker p.t. Ventoux Vidal-Fleury, v6: 49,83 (3* + bedste køb), hvor rød ses i god moden 2022. Selvom Ventoux normalt er billigere end nabo Rhone. Se nærmere omtale i Føtex' opslag (50). 
Whiskey Tullamore D.E.W. irsk , 99 (3* + godt køb). Så kendt, at mange rynker på næsen. Men faktisk ganske ok basis irsk. 
Vodka Skyy 40%, 99 (3*), USA vodka med fancy udstyr (og navn).  
Linie aquavit, 99 (3* + godt køb), 41,5%. de aktuelle priser på brændstof gør denne dyrere, da snapsen har været frem og tilbud til Australien -2 gange over Linien (Ækvator). En blid, men god snaps. 
Brøndums snaps 40%, 75 (3* + godt køb), ikke helt rød Aalborg, men bedre end de fleste. Fås også som klar. 
Brøndums kryddersnaps, 89 (3*), her tjener Bilka mange penge - kun 50cl og kun 37,5% alkohol.   
Dansk snaps 32%, 63,26, *: med 25% rabat (1*/5). Min hovedregner siger knap 90 kr, hvis denne snaps skal holde fulde 45%. Så kun for dem, der ikke kan lide snaps. 
Vodka Kryznikov, 50,61, *: med 25% rabat (2* + godt køb), 37,5%, ukendt mærke, men 3x destillation, så nok ren og neutral. Så en rigtig god pris.  
Fernet Branca bitter, 129 (4*), den klassiske italienske bitter. Også som syd myntevodka. 
Arnbitter, 149 (4*), den stærke bitter fra Århus' Anton Thorup. Klassiker.