Søg i 1200 opslag:

16/11/2019

Kult fra Rioja

Af og til smager du en vin, du vil huske i mange år. Sådan en vin smagte jeg i forgårs:
Gran Vino de Lopez Heredia de Vina Tondonia Rioja Reserva 2006.

Jeg fik den sammen med nogle lammekoteletter i en lille cafe overfor vores hotel APOLO i Barcelona. Var maden god . Det vil jeg tro, men jeg husker det ikke. Men jeg husker vinen, og jeg husker cafeen, Rincon del Artista, dækket med signerede fotos af kunstnere overalt. Ofte vil en mand igen, formentlig ejeren sammen med sangere, dansere og andre fra Apolo teater overfor.
Og så vinen. Smuk moden farve, meget rig bouquet med stor dybde, tobak,  røget kød, urter og andet. Vinen er ikke særlig kraftig, men lang og dyb, balsamico olie og andet, ret tør en rigtig madvin! 
Vinen var perfekt 16 g grader kølig og kostede 28€ , ca 212 kr. Bagefter så jeg, at den kostede 35 i Cortes Ingles (240 kr), og at Parker har givet vinen 95p. Hmmm, lidt voldsomt. Og alligevel. En vin du ikke smager hver dag . 6 år i eg og 5 år på flaske. Men den bliver nok bedre endnu!
Jeg har kun besøgt det ikoniske hus i Haro en gang, men glemmer det aldrig. Især ikke vingerne. Hvad med en 10-årig  Rose lagret 4 år i eg. Ikke min smag, men det er ren kult! Til gengæld er den hvide ofte flot efter 10-15 år. Men også den kan kræve lidt tilvænning.