Søg i 1200 opslag:

05/11/2019

10 år med MegaVin -her er de gode tilbud

For 10 år siden kom det første lagersalg, og vi er nu nået til nr 30 -og et 10 års jubilæum, som skal omfatte 250.000 flasker. Så meget er der godt nok ikke i min lokale Kvickly!  For MegaVin er egentlig ikke andet end en Kvickly i forklædning! 

Men MegaVin har på godt og ondt fået Odder sat på kortet (lidt syd for Århus, hvis du ikke vidste det). I  dag leverer supermarkedet vin til hele Danmark. Faktisk ret imponerende!

De første mange år tog jeg ikke MegaVin alvorligt -når jeg smagte deres vin hos venner og bekendte, var der flere svipsere end godbidder. Vine uden aroma og friskhed eller med udtørrende tanniner, som aldrig ville modne! 
      En stor del af lagersalget er ældre partier vin, som andre ikke kunne sælge -for dem er MegaVin ofte den sidste løsning. 
      Der er flere eksempler på aldrende vine i "MegaSalg 10 år" -7000 baginbox vine fra Bordeaux 2017, hentet i Norge. Boxvine bryder sig ikke om omveje og skal drikkes unge. Jeg vil heller ikke købe Yellow Tail, en cab-merlot fra Australien. Var det 2017, så måske, men 2013? Nej tak, den har nok mistet friskheden... 
      Som god Kvickly har MegaVin også Why Not? Og sandelig om de ikke også har Perché No! -som er italiensk for... Why Not!  -fra samme hus! På italiensk er vinen dog 50% dyrere. Perché

Men stadig er der masser af interessante vine, hvis du (som mig, der fører pennen) hellere vil betale for lidt end for meget! Blandt de bedste køb er: 


Rødvine, masser af Spanien, men også andet 

Bayones "Finca la Manga", Toro... v.10: 69,95

2015, ***** (5/5) N.B: Køb 10 fl. og få 12, dvs. 2 fl. ekstra, dvs. under 60/fl. 

 MegaVin (gælder indtil søndag 10.11.), normalt 249

Toro er en af mine favoritvine, sådan lidt Ribera Duero eller Rioja + lidt mere vildskab -og 4 år er ofte den perfekte alder. Jeg kender ikke leverandøren Casas særligt godt, men denne vin er måske det bedste køb hos MegaVin... 



Les Meulières, Valréas... v.6: 64,95

2014 Côtes du Rhône Villages***** (5/5), 
 MegaVin (gælder indtil søndag 10.11.), normalt 109
Med 5 år bag sig en moden vin, men god Rhône kan leve i 10 år, så jeg er ikke bekymret -især da vinen er fra det kølige Valréas ved de nedre Alper. Det giver vinen lidt mere mineralitet, som kun har godt af et par år på flaske. 
Domænet er godt og ejes af hr Escoffier -med dét navn burde vinen være god til gastronomien! 

Sommos "Premium", Somontano... v.6: 99,95

2015, ***** (5/5), MegaVin (gælder indtil søndag 10.11.), normalt 249. 
Vinen er den dyreste fra denne store bodega (355 ha vin) i Somontano ("Sous la Montagne" på fransk, vin er tæt på Pyrenæerne), som Megavin mener er en af Verdens 10 flotteste vingårde. Den skiller sig i hvert fald ud! Se foto. 
      Men vinen er et rigtigt godt tilbud -prisen i Spanien er € 32 (240 kr, årgang 2013). Syrah, tempranillo og lidt Bordeaux-druer + lidt eg. En afrundet, kraftig vin med god friskhed og flot aroma. 


Nexus "One", Ribera del Duero... v.6: 79,95


2015, ***** (5/5), Megavin, normalt: 175 
(gælder indtil søndag 10.11.)



Nexus "One", Ribera del Duero... v.6: 99,95


2013, ***** (5/5), Megavin, normalt: 275, 
(gælder indtil søndag 10.11.)

Jeg må indrømme, at jeg finder normalpriserne helt hen i vejret! Men -ok- til 100 kan jeg godt snige mig op på 5*, men jeg vil drikke den 4-5 år gammel. Vinen er simpelthen så mættende og blød, at jeg længes efter en pivsur Bordeaux! Jeg foretrækker faktisk den billigere "One" med mindre alder og eg! Middelstort hus med 40 hektar i Pesquera, ejet af Marco Real i Navarra. 

MegaVin tilbyder også 2008 Frontaura, Toro Crianza (v. 6: 99,95). En 11 år gammel crianza fra ok vingård, som har fået 90p/Parker -som dog noterer, at vinen skal nydes 2015-17 og nu er "old". Den smager sikkert ok stadig. Men vinen har aldrig været normalprisen på 219 værd. Jeg vil give den 3-4*. 


MegaVin tilbyder også Priorat fra Hidalgo Albert "1270". Begge er rigtig gode vine og får 5*: 2015 Fina (99,95 v.6.), 2013 Vuit (150 v.6)



Why Not?, negroamaro-zinfandel, Puglia,v.6fl: 50,-

***** (5/5), Megavin (gælder indtil søndag 10.11.)


Perché No! zinfandel, Puglia,v.6fl: 75,-

*** (3/5), Megavin (gælder indtil søndag 10.11.)

Why Not? kan stadig fås i alle Kvickly-butikker, men har fået smagt vinen, som er god -ikke kønsløs. Mørk, fyldig, rund, men ikke sød, med ren, krydret frugt og en snert af syre i eftersmagen. Meget bedre end de dansk-tappede Capolavaro-typer. Normalprisen på 128  (!) er hen i vejret, men til 50 kr er vinen et godt køb.
Vinen tappes af San Giorgio i Puglia. Dette hus ejes af Tinazzi ved Verona i den anden ende af Italien -og herfra kommer

Perché No! er italiensk og betyder "Why Not"! 

Leverandøren er samme San Giorgio, og (uden at have smagt!) vil jeg mene, de to vine ligner hinanden rigtig meget -og at Perché ikke er 50% bedre end Why! Why Not?


Diamond Ridge Meritage... v.6: 99,95

2013 Sonoma County, **** (4/5), MegaVin (gælder indtil søndag 10.11.). MegaVin har valgt vinen som "årets julevin", men jeg er ikke helt overbevist. Diamond Ridge er ikke just et kendt navn. De har nogle hektar i Napa, men ingen af vinene på deres web er fra Napa -og denne er fra Sonoma. Meritage er en etiket for vine lavet som Bordeaux -dvs. af flere af druerne fra Bordeaux, ikke kun cabernet. Dråberne her er også fra druerne merlot, cabernet-franc og malbec. 
Megavin siger, at vinen sælges i USA til 50$, men på husets hjemmeside er 50$ vinen fra det noget finere (og mindre) Sonoma Coast, mens vinen hos MegaVin er fra det større (og billigere) Sonoma County. Måske en fejl? 
      Vinen får pæne ord fra Den korte Avis (som er noget længere til højre end Den korte Radioavis!), men jeg vil ikke investere i vinen, selvom den sikkert rigeligt er 5* værd. Og californisk vin plejer at være dyr! Type: En moden, fløjlsblød californier, som har krydret bouquet upfront. Det første glas er nok det bedste. 

Ch. la Fagnouse, Grand Cru... v.6: 89,95

2013 Saint-Émilion, ***** (5/5), MegaVin (gælder indtil søndag 10.11.). Du kan finde Grand Cru Bordeaux til under 100 kr, men det er ikke almindeligt, og slet ikke fra generelt anerkendt ejendom som Fagnouse, der ligger på samme jord og skråning som Pavie og Ausone -blot et par kilometer længere mod øst. Vinen er næppe helt så god, men du kan få 30 flasker Fagnouse for én af de andre, så... Vinen kan nydes nu, men jeg ville nok gemme den 2-3 år. 

MegaVin tilbyder også 2015 St.Émilion, Franc le Maine til 129,95 v. 6 (4*) og 2012 Potiron fra danskejet slot i Bordeaux (3*, 99,95). Begge er nok lige så gode som Fagnouse -Franc måske bedre, men også noget dyrere. 





Barolo 2013 "Sette Cascine"... v.6: 125,-

**** (4/5), MegaVin (gælder indtil søndag 10.11.).
Jeg er ikke meget for en Barolo, jeg ikke kender -hvem står bag "De 6 Bakker"? Det er nok et af de store huse, måske Marchesi Barolo, for huset leverer også alt fra barbera, Barbaresco til Prosecco. Men andre har været glade for den, og prisen er endog lavere end i Tyskland. 

Hvidvin og Port

Riesling Goldert Grand Cru... v.6: 69,95

2018 Jean BiecherMegaVin (gælder indtil søndag 10.11.).  
Vinen er ikke smagt, men alligevel tillader jeg mig at give den 5*. Selvom den kommer fra Biecher, der er kendt som et discoutfirma (som også Laugel og andre -dvs. et firma, du
 sælger din vin til, hvis man ikke selv vil tappe den eller lægge navn til den. Men Goldert i Gueberschwihr er en god mark, og 70 kr er meget lav pris for Grand Cru. 


Smith Woodhouse "Madalena" 1999 Vintage Port...179,-

***** (5 af 5), MegaVin (gælder indtil søndag 10.11.).  

Jeg har før rost Coops serie af Portvine fra Symington familien, bl.a. Gould Campbell og netop Smith Woodhouse, som alle er i familie med Symingtons andre mærker, bl.a. Graham, Warre og DOWs. Woodhouse '99 er en flot Port, middelfyldig og veludviklet -og til denne pris lidt af et fund. Madalena skal være særlig vingård, og hos Symington betyder det en lavere pris end den "rigtige" Woodhouse Port. Men flot er vinen, som har fået 91p/100 af Wine & Spirits samt 89p af Tanzer.

Husk dog, at jeg lun har smagt få af de nævnte vine -min dom er vurderet på ældre smagninger + hvad andre mener. I dag ville jeg kunne smage vinene, da MegaVin nu tillader dig at købe flasker enkeltvis -mod tillæg på 5 kr flasken. Alle priser er ved køb 6 fl.