Søg i 1200 opslag:

31/08/2019

Megavin -vi higer og søger i gamle flasker

Bare sig navnet -MegaVin- så ved du måske, at jeg altid vil være en anelse skeptisk over for dette navn, selvom det er del af Kvickly i Odder ved Århus (og jeg går helt ind for Coop!). 

Men nu er jeg jo din mand i marken, der tager rundt og finder de bedste tilbud. Og jeg må indrømme, at med tilbud som Pflüger fra Pfalz og favoritten Zac Brown samt Miltonduff malt er der faktisk ganske meget, der er værd at købe. 


Pas på årgangen, ikke for gammel! 

Men generelt er MegaVin restpartier, som af den ene eller anden årsag ikke er blevet solgt. Derfor: Vær forsigtig med rosé mere end ét år, hvid mere end 2 år og rødvine mere end 4 år gamle -og undgå vine uden årgang (f.eks. spumante eller crémant) 

Du kan ende med at blive slemt skuffet -og så skal du altså til Odder og klage over vinen. God tur -der er dejligt i Odder og Malling, men for os københavnere er det en lang tur...
      Vinen kan meget vel være rigtig god, men de fleste af vinene i MegaVins tilbudsavis er af typen, hvor hvid og rosé skal drikkes inden for 1-2 år, mens de røde måske kan klare flere år... Med lidt held!  Nogle er smagt, men som regel ikke i de årgange, som MEGAVin tilbyder. Men som en mangeårig smager er det kvalificerede gæt på vinens kvalitet/pris forhold! Varer sendes gratis ved køb for 999 kr. 

Så her er mit udvalg af, hvad jeg opfatter som de bedste køb.  

Weingut Pflüger, Rheinpfalz, hvidvin, 3 typer, v.6: 69,95

2018 Chardonnay, Sauvignon blanc, Weissburgunder, ***** (5/5), Megavin, normalt: 119,75
BiodynamiskMåske nok især sommervin -men inden døre er det sommer hele året! En god vingård (3 af 5* i Eichelmann), tilmed i Dürkheim, en kurby syd for Worms. som ikke kun er nuttet og malerisk, men også har gode vinmarker. Og Pflüger er en af de nye stjerner her, som leverer både god vin (som disse) og stor vin, alle generelt i den tørre ende, som det er normen i Pfalz, deer forlænger Frankrigs Alsace mod nord. 
Kun smagt et par gange, men Weissburgunder fandt jeg god, Chardonnay også, alle er fra egne marker. Ville gerne have købt deres riesling samt rød spätburgunder, men man kan ikke få alt! 


Valréas, Domaine Vallée des Grives, v.6: 64,95

2015 Rhône Villages***** (5/5), Megavin, normalt: 99,95
Jeg har ikke smagt denne Rhône, men den burde være rigtig flot -og stadig frisk. Valréas er en af de nordlige Villages, hvor markerne tilmed ligger ret højt, så klimaet er lidt køligere -formentlig en kraftig vin med lidt nerve og bær i duften. Prøv den! 

Raymond "R"Collection... v.6: 69,95


Hvid Chardonnay 2015, **** (4/5), Rød Zinfandel 2014, ***** (5/5), Hvid Rød Field Blend no. 5 2013, **** (4/5), Megavin, normalt: 129. Alle vine ved køb 12 fl: 64,95
Tre vine, jeg er lidt loren ved -men KAN du lide meget bløde, fede vine, er du nok godt tjent med disse vine, der kommer fra middelstor vingård i Napa, ejet af giganten Boisset (som startede i Bourgogne i 1961, hvor de ejer utal af navne), men nu også har en temmelig stor afdeling i Californien, ikke mindst i celebre Napa. Den hvide mangler nok friskhed, mens de to røde er fyldige og bløde med meget krydret bouquet. Jeg giver Zin 5*, mens Field Blend (no. 5, fordi 5 druer indgår i vinen) er et år ældre og må nøjes med 4*. 

Alecander Brown "Uncaged", Red, v.6: 99,95

2015 California, ***** (5/5), Megavin, normalt:  199,-

Jeg er mangeårigt medlem af ABC ("Anything But Chardonnay", men det kunne også være cabernet!), Så jeg kan egentlig godt lide denne end den hvide, som stadig ses til 129. 

Kender du ikke Zac? Han er ellers en af giganterne på USAs rockscene med en musik, som forener rock, country, lidt metal osv. Han har spillet med Eagles, Dave Matthews og Greg Allman, men er nok så kendt med sit eget band.

      Et af hans store hits er "Uncaged", som har lagt navn til denne vin, som er typisk krydret, kraftig californier -og efter 4 år en moden vin, som nok bør drikkes inden for et par år.Vinen fik 89p/100 af WineEnthusiast - ikke stor kunst, men god countryrock -og så sætter vi Uncaged med Zac Brown på pladespilleren imens! 

Nexus, Ribera del Duero, Crianza... v.6: 99,95


2012, **** (4/5), Megavin, normalt: 275. Jeg må indrømme, at jeg finder normalprisen helt hen i vejret, for det er vinen bestemt ikke værd! Men -ok- til 100 kan jeg godt snige mig op på 5*, men jeg vil drikke den 4-5 år gammel. Med 7 år bag sig nøjes jeg med 4 flotte stjerner. Vinen er simpelthen så mættende og blød, at jeg længes efter en pivsur Bordeaux! 
      Middelstort hus med 40 hektar i Pesquera, ejet af Marco Real i Navarra. Den unge "One" er i reglen billigere og stort set lige så god. Samme kælder leverer også Toro og Rueda under navnet Frontaura.

Urlar Sauvignon Blanc... v.6: 69,95

økologisk 2016 Wairarapa, New Zealand***** (5/5), Megavin, normalt: 129,95

Jeg har kun smagt denne vin i én (ældre) årgang, men har et positivt indtryk. Men 2016 skal nok drikkes nu. Vingården er  ret lille 31 hektar- og er ejet af japansk sake-producent. Meget aromatisk og intens, men formentlig stadig ganske frisk. Wairarapa ligger i køligt område på nordøen mellem Hawke's Bay og hovedstaden Wellington. 

Ballantine's Miltonduff 15 år Malt Whisky... 249,- 

Single Highland Whisky ***** (5/5), Megavin  (48 fl). Dette Speyside destilleri hører under Chivas, men sælges som regel af Ballantine, som har samme ejer (Pernod-Ricard). Noget af et fund til prisen -hele 15 år gammel og tilmed en sjælden set Malt. En kraftig, bouquetrig malt med pæne noter i Jim Murray's bibel. 
      For mig det bedste køb i spiritus, mere attraktiv end deres 1995 Solera Rum (hvor del er langt under 15 år). Set til 350 i Bordershop og 450 her i Danmark. 

Megavin.dk tilbyder rigtig mange andre vine! 

Nogle tilbud har jeg udeladt, f.eks. Cv2 -en rød, hvid og rosé fra Sydafrika (58 kr v. 6), som skal være en anden vin fra Klein Constantia. 
Jeg har ikke kunnet finde noget på vinen, som ingen udenlandske kendere har smagt, mens vor hjemlige Vinbladet.dk har givet vinen 86-87p -ikke just imponerende. Du kan give den en chance -der er 18.000 flasker i årgangene 2817-18. 
      En anden vin er Leeuwenkuil, diverse røde og hvide til blot 39,95 ved køb 6 flasker. De er nok gode køb, især måske den hvide chenin blanc eller den røde shiraz. Vinene kommer fra samme leverandør som Silverboom, solgt af Rema1000 til 40-50 kr -ved køb én flaske- og så er tilbuddet blegnet lidt. Vinene er tappet af Taster Wine i Brøndby og sælges formentlig også under andre etiketter af andre køder (men nok til omkring 40-50 kr).