Søg i 1200 opslag:

15/08/2019

En god Bourgogne-kopi

Jeg elsker Bordeaux, men kunne jeg selv vælge, er Bourgogne den rødvin, jeg helst vil drikke. Jeg æææælsker druen pinot noir med dens fine aroma af hindbær og frugt og den lange, men lette smag.
      Der er ét problem. Prisen! En ægte Bourgogne får du ikke under 100 kr (hvis den skal være drikkelig), og de gode koster 200. Og du kan blive skuffet, selv hvis du betaler 300! 

Så derfor har du brug for alternativer. Rigtig mange tager til Chile eller Argentina (eller USA), men pinot herfra har en tendens til at blive lidt vel solmættet i duften uanset prisen -så hvorfor ikke skyde genvej og købe Fakta's "Undivided" Pinot Noir fra Frankrig? Fakta frydes jeg sjældent over -det er "middle-of-the-road" vine ikke ulig Netto -helt uden de små stjerner, jeg af og til finder i Lidl, Rema og ikke mindst Aldi! 
      Jeg supplerer med et par nye favoritter udi pinot + et topkøb i Toro

Undivided Pinot Noir eller Chardonnay.... 49,- 

Oc, Frankrig, ***** (5/5), Fakta, indtil onsdag 21. august, normalt 58,65
Vin på de to druer fra Bourgogne: Chardonnay er pæn og nydelig Bourgogne-kopi i en kølig udgave, totalt træfrit, som jeg kan lide den, diskret aroma, middel fylde, pæn syre i eftersmag. Druerne kommer fra Oc, dvs. Languedoc-Roussillon, og den kølige del af dette område er Limoux og omegn, så druerne er nok herfra -og det samme gælder nok for druerne til rødvinen:
      Rødvinen smager af sort pinot. Farven er middel -som al Bourgogne- duften er ren hindbær med lidt solkrydderi (men slet ikke som i f.eks. Oregon eller California!), smagen er ret let, men ved iltning bliver den længere. Nydes kælderkold -en meget drikkelig vin!
      Navnet på leverandøren er godt skjult, men den er tappet i Frankrig (såvidt jeg kan se) af GCF (Grands Chais de France), en af de 2-3 største leverandører af konsumvin (JP Chenet, Arthur Metz, Laugel, Calvet osv. Egentlig behøvede jeg slet ikke læse det med småt -for etiketten er så elegant og nobel, at den næsten altid kommer fra stort firma, der har råd til de bedste designere!

Glæden ved pinot noir 

Jeg vil nok drikke Undivided til hverdag -og så vi weekender og ved gæstebud drikke den store pinot noir! 
Den er aldrig rigtig mørk, men den har en duft af den anden verden -overdådig og rig (mange nævner kostald eller mødding), slet ikke den koncentrerede bouquet, du kan finde i cabernet. Smagen er ret let, mere fylde efter 4-6 år, men især lang og ren -blid og indbdyende- den vil have dig til at drikke et glas mere!
      For et par dage siden drak jeg 2 flasker, som vel egentlig var for unge. Men jeg kunne ikke holde fingrene væk og er glad for at have flere i kælderen!

2016 Beaune Domaine Bouchard Père & Fils -klassisk Bourgogne fra et af de bedste huse, som tilmed er største godsejer i Beaune, en af de bedste byer, som ellers mest kendt for det 550 år gamle Hospices de Beaune (foto). En umådelig lækker vin, let til middel fylde, rig aroma og god længde. Formentlig bedre om 3-4 år, men jeg KAN ikke vente!
2017 Oak Valley "Souds of Silence" pinot noir, fra køligt område tæt på False Bay lid til højre for Cape Town i Sydafrika. Slet ikke så let at skelne fra Beaune, men for mig er der lidt mindre hindbær og lidt mere fylde. Meget lækker og for en del bedre end Beaune lige nu. Jeg eer ikke helt overbevist, men ved, hvad jeg helst vil drikke om 3-4 år! Begge fra Erik Sørensen Vin, et firma, der står mit hjerte nær.
      Vinene er en god 100 kr seddel dyrere end Undivided, men merprisen værd!

To røde kraftkarle


Toro "Altos de Tamaron"... 35,- 

2016, ***** (5/5), Bilka (partivare)
En meget behagelig vin. Toro er stort set Ribera del Duero med andet navn (og 100 km længere mod vest) og meget bedre køb. Denne er ikke i top -men til 35 kr får du utriolig meget frugt og fylde.

Ironstone Cabernet-Sauvignon... 2 fl: 139,- 

2017, **** (4/5), Bilka (partivare)
Jeg kan blive temmelig træt af californisk vin (især den sødladne chardonnay), men må indrømme, at i smagning vil jeg ofte falde for cabernet (såvel som zin) -og denne viser hvorfor: Rig aroma af solbær og krydderi, medium til fuld oktanstyrke, nydelig lang smag -en civiliseret vin, men jeg kunne ikke drikke en hel flaske! Men til en deleflaske er den attraktiv. Men husk at servere den kælderkold!