Søg i 1400 opslag:

20/03/2026

Føtex: Duero og andet spansk er bedste køb

Føtex har taget sig lidt sammen i denne uge med flere gode køb, hvor især Valparaiso fra Ribera del Duero skiller sig ud. 

Føtex har masser af god vin, men halter bagefter konkurrenten, især Brugsen, men også Meny. Jeg bruger pænt lang tid på at skimme hylderne, men bliver for sjældent fristet. Men i denne uge overgår de dog markant storebror Bilka, der ikke har så meget at byde på. 

    Valparaiso (69) er en god Ribera del Duero fra særlig vingård, som laves i markant mindre mængder end Kingpin (39), også spansk og en mere end drikbar vin med flot udstyr. Den boblende Cava Perelada (55) ser også flot ud og er godkendt især til prisen. 

    Jeg savner reserva Baron de Ley, som før var et fund. Det samme kan ikke siges om den unge "Selección" (59). 

    Fra Italien en rigtig god Amarone "Manara" (149) og en ok Ripasso  Rocca Alata (59), mens Montgras' De Vine (39) er god dagligvin fra Chile til lav pris. Endelig ok Bourgogne Calvet til fair pris (69). 

BEDSTE køb: Valparaiso crianza Ribera Duero - KingPin rød/hvid/moscato - 
GODT køb: Montgras "De Vine" rød/hvid/rosé - Amarone "Corte Manara" - Bourgogne "Calvet" - Fitzroy Bay sauvignon - Cava Perelada - Tullamore DEW whiskey - Linie Aquavit - Ripasso "Rocca Alata" - Highland Park 10 år malt whisky - Beefeater gin - Famous Grouse whisky 
ANDRE købBaron de Ley rød/hvid/rosé - Altesino Toscana - Golden Zin rød/hvid/rosé - Barefoot rød/hvid/rosé - Bourgogne "Louis Latour" - Jägermeister halvbitter 

uge 13-2026


Valparaiso crianza Ribera del Duero ... 69,-

BEDSTE køb + **** (4/5), Føtexindtil torsdag 26/3

En rigtig god pris på god vin fra vigtig vingård med kompetent ejer, den store Franco-Españolas i Rioja. 
    Crianza er "kreeret", som navnet antyder. Loven kræver 12 måneder i små egefade før salg. Det giver en mere poleret vin,  ret blød, kraftig vin med sød frugt og krydderi. Kun smagt af få kritikere, som roser vinen:  2022 fik 89p/2019 og 20 får 88p/Guía Peñin, mens James Suckling gav 90p til 2022 og 89p til 2021.
    Valparaíso ejer 70 hektar vinstokke i 800-900 meters højde nord for Duero floden og har en begavet kvindelig vinmager Emma Villajos, som i 20 år leveret stadig bedre vine på Franco-Españolas, som før da var et lidt afrakket historisk vinhus. . 
    Målet er 300.000 fl/år fordelt på Valparaíso og Finca el Encinal, det hele baseret på eget domæne.   

Kingpin rød/hvid... 39,-

Rød/rosé, hvid + chardonnay, moscato (sød), Spanien

BEDSTE køb + *** (3/5) Føtex, indtil torsdag 26/3 (også i Netto, 42)

God moderne spansk vin til en særdeles rimelig pris. 
    Rød er bedst. Med sin runde kraft en rigtig pleaser! Druerne tempranillo og syrah (+ måske lidt cabernet). Vinen sælges som bordvin og har derfor ikke årgang. 
    Hvid blend er især verdejo, frugtig, tør og sprødchardonnay har mindre aroma, men ren og rimeligt frisk. Den søde Moscato er ikke smagt.
    God vin med smukt moderne udstyr fra Felix Solis, et ekstremt stort hus, som kan levere god vin

MontGras "De Vine", rød/hvid/rosé... 39,- 

GODT køb + *** (3/5), Føtexindtil torsdag 26/3

"De Vine" er flot til prisen, især de hvide, men trods "reserva" på etiket stadig kun 1-2 trin op fra konsumvin. 
    De hvide finder jeg mest drikbare, bl.a. god chardonnay med ren aroma og stor friskhed (2023 fik 89p/Gilbert&Gaillard). De røde har god frugt, men mangler lidt substans. Dog er zinfandel og cabernet ganske ok. Men kan se, at carmenère 2021 fik 90p/Descorchados. Kun smagt 2022, som jeg fandt mere urtet end frugtig. 

Amarone "Corte Manara"... 149,- 

GODT køb + **** (4/5), Føtexindtil torsdag 26/3

Manara er en god vingård i Classico, en klasse over de andre i Føtex, Righetti, Piacentini og le Arche, uden dog at imponere. 

      Meget rig aroma med bær og frugt, magtfuld (16 %), med koncentreret bær, ganske elegant og med kun meget svag sødme. 2020 og 2019 fik hhv 89p og 90p/JamesSuckling. Føtex nævner 92p/Parker, men Parker har mig bekendt ikke smagt den siden årgang 2017 (91p) og 2016 (92p). 
      Vingården Manara er familieejet siden 1950. Den  ledes af 3 brødre og ejer 12 hektar i Classico. Det meste købes dog ind fra naboer i Negrar, Marano og San Pietro. Druerne tørres i ca. 3 måneder før gæring og lagring i store "botte" i små 2 år. En ældre årgang var for nogle år siden årets julevin i Vinbladet.

Bourgogne "Calvet".. 69,-

rød pinot noir, hvid chardonnay, Frankrig

GODT køb + *** (3/5), Føtex, indtil torsdag 26/3

Vent ikke en stor oplevelse, men stadig godt køb i letbenet rød og sprød tør hvid -til samme pris som fedladne californiere! Kun smagt under andre navne (men nok samme vin).  
    Rødvin med nydelig bær og frugt, let og rimeligt ren, lidt kort (men min var meget ung). Men typisk let Bourgogne stil til meget fair pris. Den hvide er ganske nydelig og frisk, rimeligt sprød. 
    Calvet var engang et af Frankrigs store huse. Familien kom fra Minervois i Languedoc og startede for 200 år siden et lille firma i Tain ved Hermitage i Rhone. 
    Siden fulgte en stor kælder i Beaune i Bourgogne og en endnu større kælder i Bordeaux + kældre og kontorer i Cognac, Paris, London samt så langt væk som Buenos Aires i Argentina -som ses af dette gamle skilt vinduet til vinhandel i Nice. 
    Under den store krise i 1970erne gik det galt, og kældrene lukkede en efter en, indtil huset kun var ét navn -af mange- i Crus & Domaines de France, i dag del af GCF.  

    I dag er Calvet blot et navn ejet af giganten GCF (som også har bl.a. Moingeon, Louis Eschenauer, Reine Pédauque osv). 

Fitzroy Bay sauvignon blanc... 59,-

GODT køb + *** (3/5)Føtex, indtil torsdag 26/3

Marlborough New Zealand. En ganske frisk, tør, aromatisk hvidvin, som vel hverken er værre eller bedre end de kendte mærker som Mud House og Selaks. Egentlig sært, da Fitzroy er tappet i... Spanien! Her bor ejer Felix Solis, som laver multillioner af flasker god vin. Han har dog for nylig investeret en del i New Zealand (og endnu mere i Chile). 

    Men ingen konkurrent for Yealands, som leverer bl.a. Southbank og andre i Brugsen og 365 til samme pris. 

Baron de Ley rød/hvid/rosé... 59,-

Rioja rød "Selección", rosé "Làgrima" og hvid "sobre Lías", * med Bilka+ app

*** (3/5), Føtexindtil torsdag 26/3

Ofte bedste køb, men rød "Selección" er ikke samme vin som Reserva, som før ofte kunne fås til denne pris. Ikke længere med 18 måneder i små egefade, men nok nærmere 3-6 måneder. Men nok stadig en god vin, fyldig, frugtig.

   Rosé er rigtig god, frugtig, ganske frisk med lidt syre. Vinen laves af "làgrima", dvs. "tårer", af den saft, som kommer uden presning af druerne. 2023 fik 89p/JamesSuckling. 
    Hvid lagres "sur lie" for at få mere aroma, nydelig tør og ren uden at imponere. Foruden macabeo indgår den sjældne hvide tempranillo i vinen. 2021 fik 89p/JamesSuckling. 
    Baron de Ley er et af de få huse, hvor hele høsten kommer fra eget -store- domæne i Rioja, både det kølige Alta, Alavesa + højt liggende vinmarker i Oriental. 

Cava Perelada... 55,- 

GODT køb + *** (3/5), Føtexindtil torsdag 26/3

Brut har god frugt og ren, tør smag med lille syre. Perelada er et stort, veldrevet familiehus, som har base på slottet af samme navn tæt på Roses ved den katalanske Costa Brava. Men vinen laves i stor kælder syd for Barcelona, og druerne er helt legalt hentet i stor del af Spanien. Men stadig tæt på bedste køb! 

Tullamore D.E.W. Irish whiskey... 99,-

GODT køb + *** (3/5), Føtexindtil torsdag 26/3

Måske den bedst kendte whiskey fra Irland, ofte rakket ned. Men slet ikke ringe, og 99 er meget lav pris. 

    Rig aroma, middel fyldig, krydret, lidt karamel, men ok harmoni. 89p/Peñin (2020). Også god uden den irske kaffe.  
    Efternavnet D.E.W. står for Daniel E. Williams (1848-1921) og ikke (som man kunne tro) duggen på

den våde, grønne ø. DEW voksede op på destilleriet (1829) for at blive leder og siden ejer. 
    Siden gik det ned ad bakke -destilleriet blev lukket i 1954 og 10 år efter blev mærket del af Irish Distillers (Jameson, Power's osv). 
    I 2010 blev mærket købt af William Grant (Stand Fast og Glenfiddich whiskey og Hendrick's Gin). Efter lukning for 70 år siden er mærket tilbage i landsbyen Tullamore, der har givet den sit navn. Siden er produktionen mere end fordoblet til 20 mill. fl/år. 
    Mærket skal være en favorit for den kvindelige aktionheltinde, Lisbeth Salander

Linie Aquavit... 99,- 

GODT køb + *** (3/5), Føtexindtil torsdag 26/3

Aldrig min favorit, men mange er uenig (WineEnthusiast gav den voldsomme 95p i 2016). En mild snaps med lidt karamel i næsen, men også vanilje og en blid smag, hvor man dog fornemmer de 41,5% i smagen. Bedre end jeg husker den, men for mig ingen match for rød Aalborg. Ses ofte til 160 i kæderne på hverdage og op til 200 kr uden for Danmark. 

      Den hældes den på egefade brugt til Sherry og sned med skib til Australien og retur, dvs. den har passeret Linien -Ækvator- 2 gange. 
ANDRE køb:
Altesino Toscana, 99 (4*), fra god vingård i Brunello-land. Dette er deres "dagligvin", men de er vel godt vant. God vin til fair pris, god frugt og fylde, relativt blød. 
Ripasso Rocca Alata, 59 (3* + godt køb), en ganske god ripasso fra stort kooperativ ikke i Valpolicella, men i Soave øst for Verona. Middel fylde,m ikke for sød. 
Golden Zin, 39 (2*), zin er forkortelse af zinfandel, men mærket blev så kendt, at navnet i dag også bruges for pinot (som jeg ikke vil købe) og en let sødlig chardonnay. Alle fra de varmeste dale i California. 
Barefoot California, 55 (2*), dagligvin, som ikke gør fortræd, medmindre du er allergisk over for sukker. 
Bourgogne Latour, 149 (3*), god pinot med lidt mere dybde end Calvet. Men også dobbelt så dyr. Men flot etiket! 
Highland Park whisky 10 år malt, 259 (4* + godt køb), en klassisk fyldig højlænder. De andre gode alkoholer ere lidt dyre. F.eks. den fine Talisker (259 for "Skye", hvor du i Brugsen får 10 årig). 
Beefeater 40% gin, 109 (3* + godt køb), lidt sjovere end Gordon til omtrent samme pris. 
Famous Grouse whisky, 109 (3* + godt køb), en god basiswhisky, som kan nydes solo. 
Jägermeister halvbitter, 99 (2-3*), en sødlig bitter, som blandt os såkaldte finsmækkere var voldsomt i modvind. Men faktisk slet ikke ringe. Og så kan mærket siges at have hjulpet den danske vingigant Hans Just gennem deres store krise i 1970erne! 

19/03/2026

Superb vin til lav pris + enkelte dyrere vine!

Endnu en rigtig god uge for Coop, der vrimler med gode priser på gode vine, bl.a. økologisk vin fra Chile, en god populær Zinfandel og kraftig vin fra Sydafrika. 

Superbrugsen og Kvickly er fortsat bedst til god vin til lav pris -savner en god pris på lidt dyrere vine, som jeg finder i de uafhængige brugser i Odder og Oksbøl (og måske nogle der ikke starter med O?). 

    Både den flotte økologisk Adobe (45) fra Chile samt Why Not (40) fra Italien leverer utroligt meget vin til prisen som også Spier P.S. grand reserve (50). 

    Jeg skal også have et par flasker Yealands "Reserve" hvid sauvignon (69), netop valgt som Champion sauvignon samt Ser Lapo Chianti Classico Riserva (119) med 93p/Parker. Og måske en Ripasso Villa Annaberta (79). 

    Og havde jeg ikke barskabet fuld af Mendoza brandy og Hardy XO Cognac, ville jeg også købe Normandin XO Cognac (229), for det er godt nok et topkøb! 

    Men se alle vinene herunder -del 2 (gælder til 4/4) følger snarest! 

BEDSTE køb: Adobe rød/hvid/rosé - Why Not? rød/hvid/rosé - Spier PS rød/hvid/rosé - Yealands sauvignon "Reserve" - Ser Lapo Chianti Classico Riserva - Cognac Normandin XO
GODT køb: Ripasso "Villa Annaberta" - Cero 0% - Johnie Walker whisky
ANDRE købSolco Toscana - Aix Provence rosé "Gassier" øko - Riesling "Cattin" øko - Pouilly-Fumé "Fragments" - Poëme grenache/syrah - Yellow Tail rød/hvid/moscato - Pinot Grigio "Castel Lago" - Bread & Butter rød/hvid - Burmester tawny Port - Smirnoff vodka - Gordon gin - Captain Morgan - Don Papa "Masskara" spiced rum 

uge 13-2026


Adobe øko rød/hvid/rosé... 45,-

Emiliana økologisk, rød cabernet, carmenère, chardonnay, viognier + rosé cabernet-syrah, Chile

BEDSTE køb + *** (3/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 26/3

Adobe er god og solid dagligvin -og økologisk oveni! Vent en fast, kraftig rød cabernet med karakter og ren aroma. 2023 og 24 fik begge 89p/JamesSuckling. 
    Carmenère er bedre end jeg husker, ren frugt, solid fylde, god længde -stadig madvin. Både 2022 og 23 fik bl.a. 90p/JamesSuckling , vildt imponerende til denne pris! Den ældre 2019 fik 5*/Politiken. 
    Hvid har altid været god, ikke mindst den pænt friske rene chardonnay. For nylig smagte jeg den lidt sjældne viognier, frugtig, ren og frisk -herlig til en frokostret. Rosé med lille sødme ikke smagt. 

    Emiliana stammer tilbage til 1950erne, men fik ny ledelse midt i 1990erne, hvor de plantede en masse og gik over til økologisk og siden biodynamisk drift. Emiliana har godt 30 "øko" år bag sig.
    Adobe er en af basisvinene -trods ordet "reserva på etiketten- men stadig særdeles respektabel -og til 45kr så tæt på fund, du kan komme i vin! 
    Novas er klassen over, mens Coyam og især Gê er sjælden topvin, prissat til (for) høj pris, som de mener kunderne vil betale! Vinene kan dog -som Coyam, ofte omkring 100- være mere værd end prisen!

Why Not? rød/hvid/rosé... 40,-

rød og organic negroamaro-zinfandel, hvid pinot grigio, rosé, Italien 

BEDSTE køb *** (3/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 26/3

Normalprisen på 110 er -naturligvis- alt for høj, men 40 er faktisk for billigt for en vin, der selv til 60 ville være godt køb. 
    Jeg sammenligner ofte disse vine at sætte en burger op imod tournedos Rossini. Burgeren er ikke forfinet og perfekt -men en god burger smager sgu godt! 
    De røde er uforskammet kommercielle, udadvendte, ret simple vine med stor frugt og velsmag
    Rød er primitivo (under alias zinfandel) + negroamaro. Jeg foretrækker den økologiske med "kun" 14,5% alkohol (15% i den normale). Den "normale" er en sværvægter, hvor 15% alkohol giver et sødt indtryk i duft og smag. 
    SanZin er ny og endnu ikke på hylden i min brugs. Vil tro, at det er mix af SAN(giovese) med ZIN(fandel), og lidt rygrad fra Toscana druen kan gøre vinen mere spiselig for mig, der værdsætter frugten, men generes af lille restsødme. 
    Rosé virker lidt sødere, men kun smagt én gang. 
    Disse vine er alle fra Salento i Puglia, kendt for byer fyldt med de særegne trulli huse med kegleformet tag, som er UNESCO verdensarv (foto). 
    Den hvide er pinot grigio fra Venezie, som også er til den søde side. Skal dog have lidt syre. Men har ikke ofret penge på den. 
    Contri er kendt for billig spumante, men i dag ses mest friskfyr’agtige designer vine baseret på primitivo (zinfandel) som ”Why Not?”, ”Perchè No” (Why Not på italiensk) og ”That’s Why!”, som hentes længst mod syd i Italien.

Spier "PS" rød/hvid/rosé... 50,-

Grand reserve blend, Sydafrika, normalpris 139,95 (tappet i Danmark)

BEDSTE køb + **** (4/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 26/3

Rød på shiraz, cabernet sauvignon, merlot og pinotage hævdes at lagre 12 måneder i eg og skal være en klasse over Vintage og Signature "Collection".  

2020 fik 4* + 88p af Rydberg i Ekstrabladet: "Fyldig vin med en flot struktur, pæn intensitet med sødmefulde sorte bær, mocca, tobak og vanilje. Krydret varm afslutning. Man får virkelig meget vin for pengene her.."
   Den hvide er chenin blanc og chardonnay. Meget frisk, tør aromatisk og enkel, middel fylde -men kun smagt én gang. 2024 fik 4* af både Rydberg og Vinavisen. 
    Rosé -meget frugtig, til den tørre side uden at være helt tør. 2024 fik 5*/Vinavisen. 
    Spier ligger i Stellenbosch, men henter meget vin fra det store Western Cape. Altid gode køb -men husk kun at købe Spier på tilbud! 

    Spier Veld rød/hvid, 59 (3-4*) er økologisk rød cabernet og hvid chenin blanc. Ikke smagt, men generelt fin ros. 

Yealands Reserve sauvignon blanc... 69,-

Marlborough New Zealand (norm: 130)

BEDSTE køb + **** (4/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 26/3

    Overdådig aroma, sød frugt og hård flint, fyldig, pænt lang, med meget frugt i smagen, som balanceres pænt af sprød syre. God til sushi og fyldige salater. 2024 har fået New World Award's Champion (bedst) + 96p/100

Vinene kommer fra Seaview marken i kølige Awatere. 

    Vinmager Nathalie Christensen er efterkommer efter en af de mange danskere, som fulgte i grundlovsfader og statsminister D.G. Monrads fodspor efter nederlaget i 1864 og tog den månedlange rejse til New Zealand, hvor de grundlagde kolonien Dannevirke syd for Hawke's Bay.

    Hun har lavet filmmusik og en grad i psykologi, men fik så et job hos St.Clair og blev så vinmager i Spanien, før hun for 10 år år siden kom til Yealands, hvor hun har været chefvinmager siden 2019. 

    Hun er valgt som Verdens bedste hvdvinsmager (IWC 2024) og af Drinks Business som en af de mest indflydelsesrige kvinder i vinens verden (vi er lidt stolte, selvom hun ikke er dansk længere!). 

Ser Lapo Chianti Classico Riserva... 119,-

BEDSTE køb + **** (4/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 26/3

Prisen er kommet lidt ned igen og er nu atter "bedste køb".
    En af de fineste Chianti vine i en elegant, forfinet stil. Vinen kommer fra familiens originale Castello Fonterutoli, som markis Mazzei har ejet siden 1435. 
   Stamfader Ser Lapo var den første, som på skrift brugte ordet "Chianti vin" i dokument dateret 16. december 1398. 
    En dåbsattest for Chianti, kan man sige! Så her er den originale Chianti! 
    I dag ses både 2021 (93p/Parker) og en ung 2022 med 92p/Falstaff og hele  94p/JamesSuckling: "Rich and deep with smoky tones, leather, black cherries and a lot of dominant fresh flowers such as violets and roses. Sweet fruit on the palate with crisp, integrated acidity and a relatively light frame of chalky tannins. Medium-bodied with good length. Drink or hold". 
    Vingården har 3 røde stjerner i Gambero Rosso efter mindst 30 3 glas-vine.  

Ripasso "Villa Annaberta" ... 79,-

GODT køb + **** (4/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 26/3
Valpolicella Superiore. Lidt dyrere end meget ripasso, men for mig også mere koncentreret end de mange, magtfuld med intens frugt, pæn dybde, blød tannin, med kun lille sødme i eftersmagen.

    Vinen laves af Diego og Annaberta Cottini på vingård, som i 100 år har tilhørt familien. Domænet er vokset fra 20 til 140 hektarer. Oveni kommer 240 hektarer på kontrakt. Vinene laves i moderne kælder og er generelt gode.  

Normandin XO Extra Cognac ... 229,-

BEDSTE køb + **** (4/5)Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 26/3

For mig det bedste tilbud i Cognac, da denne Cognac  ikke kun er lagret de 5 år, som loven kræver af XO (mens en VSOP kan nøjes med 4 år), men hele 10 år, som det fremgår af etiketten. Men i øvrigt en glimrende Cognac med rig bouquet med tørret frugt og rancio snarere end karamel og afrundet, pænt lang smag. 
    Endnu et mærke fra det gamle hus Gautier (1755), ejet af likørgiganten Marie Brizard. 

ANDRE køb

Solco Toscana, 69 (3-4*), en ripasso'agtig Toscana med god fylde og koncentration. 
Aix Provence Gassier rosé, 69,- (3*), Økologisk. Pæn og nydelig uden større dikkedarer, tør, diskret frugt. Lidt dyr. 
Cattin riesling Alsace, 79 (4*), en rigtig god økologisk riesling med friskhed og stil. Men ikke topkøb, desværre. 
Pouilly Fumé Fragments de Loire, 119 (4*), en god Fumé fra det fine Perrière domæne ejet af familien Saget. Formentlig prisen værd, men ikke smagt i maaaange år. 

Poëme grenache/syrah, 59 (3*), ganske udmærket fyldig, afrundet Rhone-type fra Languedoc. Tæt på godt køb. 
Yellow Tail rød/hvid/moscato, 40 (2-3*), en vinøs australsk udgave af Coke. Rød er ok, men Why Not og især Adobe er klasser bedre.  
Spier Veld rød/hvid, 59 (3-3*), økologisk rød cabernet og hvid chenin fra Spier i Sydafrika. 
Pinot Grigio Castel del Lago, 59 (3*), ok tør hvid til den anonyme side med vis aroma og friskhed. 
Cero 0% alkohol, 45 (1*), rød zinfandel, hvid chardonnay og rosé. Ikke så ringe og en ok pris (står til 60-75 andre steder). 
Bread & Butter California, 99 (3*), rød pinot hvid chardonnay, hvad de kalder dagligvin Over There er en lidt dyr vin Over Here. OK vin, men ikke pengene værd. 
Burmester tawny Port, 69 (3*), en god ung tawny, men giv hellere lidt mere og få en reserva eller 10 års Port.  
Johnie Walker whisky, 99 (3* + godt køb), ung, frugtig whisky til god pris. Til samme pris vodka Smirnoff, Gordon gin og Captain Morgan, 99 (2*), ok pris ikke mere. 

Don Papa "Masskara", 229 (3*), fyldig sød krydret rom fra Philippinerne, fra sukkerrør på den aktive Kanlaon vulkan på øen Negros. Lagret 4-8 år op til Masskara, det lokale karneval. Ikke meget ros, men lækkert udstyr og lavere pris end hidtil i Danmark.