Søg i 1400 opslag:

27/06/2026

Meny: sommerpink og herlig hvid!

Lyse nætter = masser af pink og hvidt for os, som så småt har fået nok af spritz og sødmefylde ølsjatter! 

Så endnu en god uge for Meny, der dog fortsat har det svært over for de ufatteligt mange gode køb i Superbrugsen & Co. 

    Den hvide Pouilly Fumé Petit Marin (99,95) overegår dog rivalerne i Brugsen (og naturligvis Føtex/Bilka), og jeg holder også meget af de tyske Peter & Peter (49,95), herlig riesling (tør eller medium) og god sjælden rosé fra Mosel. 

    Maydell fra Baden er også god trods lille sødme i rød. 

    Rosé er en specialitet i Meny, men bestemt ikke billig og slet ingen match for Brugsen's Méditeo, Jablières og St Martin, alel fra Provence. En lille perle er dog Gris "Question d'Equilibre" (49,95).

    Og husk at nyde vinen ung. Check årgangen på pink -helst 1-2 år, selvom en 3-årig kan være ok, hvis den er lukket med skruelåg. Du kan få gammel flot rosé som Bandol og Tavel, men de ses sjældent. 

    Stærk alkohol er dog ofte gode køb -således ugens whisky Ballantine, gin Ballantine og Absolut vodka 99,95, som er 9,05 kr under Føtex og Bilka (som ellers praler af sit prispoliti!). 

BEDSTE køb: Pouilly-Fumé "Petit Marin" . Amarone "Ca dei Nani" - Peter & Peter hvid/rød/rosé - Maydell rød/hvid Baden 
GODT køb: Gris "Question d'Equilibre" - Fleurs de Prairie Provence rosé - the Wanted rød/hvid - Preare Ripasso - Rhone "Princes" rød/hvid - Whisky Ballantine + Grant - Gin "Beefeater" - vodka "Absolut" 
ANDRE køb: Ramón Bilbao rød/hvid - Peyrassol "Croix" rosé - Minuty "M" rosé - "the Pale" rosé Lichine - Terra Twins rød/hvid California - St Véran "Philippe Bouchard" 

uge 27-2026

Pouilly-Fumé "Petit Marin"... 99,95

BEDSTE køb +  **** (4/5), shop.Meny, indtil torsdag 2/7

Jeg kender ikke denne Fumé, men vil tro, den måler sig med Bailly, som Meny har solgt hidtil. Vinen sælges iøvrigt af anden importør til 150, så 100 er en god pris. 
    Vinen kommer fra lille domæne (13 hektar i Pouilly), som ledes af familien Petit, med kvinder i 3 generationer! Domænet tappede sin første vin i 70erne. 
    Vent en sprød, tør aromatisk vin med god syre og pæn længde. Herlig ung til en sprød salat eller til østers. 

Amarone "Ca dei Nani"... 99,95

BEDSTE køb + *** (3/5), shop.Meny.dk, indtil torsdag 2/7

Undgår i reglen ukendt Amarone (såvel som Barolo og Brunello) til mistænkeligt lav pris. Men denne Amarone sælges af EnoPartner i Appiano i Sydtyrol og er tappet af CVV i Verona, et alias for Cantina Valpantena Verona. Flere webshops sælger den til langt højere pris -270 kr hos WineFamly og set til 199 på andre websider. 
    Ikke smagt aktuel årgang, men om forgænger 2019 skriver Vinsiderne.dk: "en åben og ret parfumeret duft. Smagen er stærkt præget af fad, der har givet en markant chokoladesmag. Nedenunder den finder vi en god frugt... ok friskhed og fin tanninindpakning. Der er en klædelig bittertone i eftersmagen." Vinsiderne vurderer vinen til 180-200 kr, dvs godt køb! 
    GourmetGuide skriver (om 2019):  "en fyldig og frugtig vin, der er perfekt til at varme sig på en kold vinteraften". Og det er få uenige i. 

Peter & Peter hvid... 49,95

Riesling Trocken eller Feinherb, Weissburgunder, Mosel, Tyskland

BEDSTE køb + *** (3/5), shop.Meny.dk, indtil torsdag 2/7

Hvid riesling fra Mosel's "Steillage","feinherb", dvs.

 halvtør, med ganske nydelig duft og fin syre.
Trocken er tør uden at overdrive, god frugt med ren blomst, mere end drikbar og et superkøb (smagt 4 gange).  
    Hvid Burgunder er mere neutral, helt tør, frisk med god syre. Kun smagt én gang. 
    Peter & Peter er husvine ved den store Mosel musikfestival med en lang række koncerter i juli og august langs hele Mosel fra Koblenz til Trier (mange dog i Bernkastel).   
    Vinene laves af giganten ZGM (Zimmermann-Graeff-(Rudolf) Müller) i Zell, en malerisk og hyggelig by ved Mosel floden engang kendt for "Schwarze Katz" (foto).

Peter & Peter rød/rosé... 49,95

Pinot Noir Pfalz, Mosel rosé, Tyskland

BEDSTE køb + *** (3/5), shop.Meny.dk, indtil torsdag 2/7

    Rosé er noget så sjovt som pink fra Mosel, engang en unik raritet, men en lun sommer giver modne druer.

    For få år siden ville vine som disse få 1-2*, men i dag er tysk rød ofte topkøb .som her: 

Rød pinot fra det lune Pfalz er pæn uden at være prangende, med typisk hindbæraroma og tør, blød, pænt lang smag. Den ældre 2019 fik 89p/5* + godt køb i Ekstrabladet: "Flot frugt, meget ligefrem med jordbær, hindbær i smagen. Flot længde".

Maydell Baden rød/hvid, kr/fl v 6: 49,83

6 fl: 299. Rød Spätburgunder, hvid Riesling, Baden, Tyskland
BEDSTE køb + *** (3/5), Meny, indtil torsdag 2/7

Vin fra det lune Baden er fortsat dyrere end de køligere områder mod nord, så dette er rigtig god pris. 
    Pinot Noir (Spätburgunder) har god mundfylde, men som ofte med tysk vin er der lille sødme (godt 7g/l, som dog balanceres af godt 6 g/l syre. En rød 2018 fik 89p/100 af respekterede Falstaff, men Houlbergs vinblog ikke er glad for pinot (2016),. 
    Nye år har fået ros i Berlin og Mundis, hvor typisk vin til supermarkeder præmieres. Derfor kan du også finde restsødme (5 g/l i rød, ca. 7 g/l i hvid, hvor der dog også er markant syre). 

    Meget lidt smagt fra Bimmerle, en stor privat vingård i det nordlige Baden med en årlig produktion på over 1 million fl. fra eget domæne + 40 druedyrkere. 

    Maydell sælger trods det adelige fornavn Baron mest til kæderne, bl.a. Lidl i Tyskland, hvor en lignende vin sælges til ca. 40 kr, så 50 kr er en rigtig god pris. 

Gris "Question d'Equilibre"... 49,95

GODT køb + *** (3/5), shop.Meny, indtil torsdag 2/7

For mig er Frankrig den ukronede konge af rosé, og det ses af vin som denne, kendt af få -men med kvalitet. Frankrig startede den moderne rosé bølge, og her laves mest og bedst rosé. 
    En meget lys "gris" fra Rhone-deltaet, Camargue. Her kan du beundre flamingoerne og undre dig over, hvordan de kan holde balancen på deres høje stylter af ben! 
    Fine noter af blomst og frugt, let, mere frugt og ret blød smag. Godt køb med 5 hjerter fra KvindeVin (i 2024). 

Fleurs de Prairie Provence rosé... 79,95

GODT køb + **** (4/5), Meny, indtil torsdag 2/7

En smuk flaske til rosé -tør, men med mere frugtsødme og blødhed end Bandol og Tavel, men uden klassen fra disse -perfekt til glas i utide. 2024 fik 91p/WIneReview: "Grenache is up front, as it often is, with 43% of the blend with Syrah harmonizing in at 40%. Carignan, Cinsault and Mourvèdre sing doo-wop in the background. The wine is lovely, velvety on the palate with big but not heavy orange and strawberry fruitiness with nice acidity and a little bitters in the aftertaste".
    Den laves af giganten Grands Chais de France GCF, så vent ikke finere nuancer. Den tilbydes af Vinmedmere på web til 129 (på tilbud!!!), endnu et tegn på, at den lokale vinpusher (ofte) er bedre end World Wide!  

The Wanted rød/hvid, kr/fl v 2: 50,-

2 fl: 100. Zinfandel rød eller pink, rød cabernet, chardonnay, Puglia, Italien 

GODT køb + *** (3/5), Meny, indtil torsdag 2/7

Mange vil elske både zin og cab med blød fylde uden kanter og neutral, drueduft + lidt "fabrikeret" tør smag med sød frugt til sidst. Jeg ville selv skamrose den, hvis jeg ikke havde set etiketten, som stjæler frækt af det ry, som er bygget op om "Californiens nationaldrue", som kom fra Kroatien til Puglia og siden til Californien med italienske udvandrere. 
      Primitivo modner tidligt og i rigelige mængder. Indtil 90erne blev den solgt til vermouth hos Martini og andre i Torino, men i dag er den kommet til ære og værdighed i form af Amarone-lookalikes til lav pris, ofte tappet i Norditalien. 
     Wanted laves af det unge hus Orion i Trentino nord for Garda-søen, som rejser rundt i hele Italien og laver vin i andres kældre -mærker som Wanted (i 5 varianter), Premo, Zensa (alle i Meny) + andre mærker hos andre vinhandlere. Alle i meget kommerciel  stil. 

Le Preare Ripasso, kr/fl v 3: 70,-

3 fl: 210, Valpolicella Classico superiore, Italien

GODT køb + *** (3/5), Meny, indtil torsdag 2/7

Meny hævder, at kooperativet i Negrar "opfandt" Amarone. Det kan diskuteres, men der er lidt om snakken. Til gengæld var Masi først med ripasso. Negrar leverer meget ripasso, men Preare er ikke i top, men dog middelfyldig, med god frugt og tilpas rundhed. Men lidt simpel.  

ANDRE køb: 
Ramón Bilbao rød/hvid, kr/fl v3: 70 (4*), rigtig god rød crianza, men du får ofte reserva Baron de Ley (Føtex osv) og CUNE til lavere pris (for mig endda bedre). Den hvide er hvid sauvignon fra Rueda (ej smagt), ofte dyrere, men mindre interessant end lokale verdejo. ¨
Rosé "Peyrassol la Croix", 89,95 (4*), en ganske god Provence rosé. Ikke set årgang, men en 2023 i foråret var ude over sin bedste alder, men stadig god -takket være skruelåg. 
Rosé Minuty "M", Provence, 109,95 (4*), god rosé med frugt og balance, men for dyr. Fra det smukke slot, men nok af druer fra omegnen. 
Rosé "the Pale", 109,95 (3-4*), kun landvin, og høj pris, som ofte i det velhavende Provence, hvor velhavere køber vingårde til overpris -her Sacha Lichine (søn af Alexis, der ejede Prieuré-Lichine 4.Cru). 
Rhone Princes Grande Reserve, 64,95 (3* + godt køb), engang topkøb, men i dag kan du let finde god ung RHone til lavere pris. Den hvide er også god. 
St Véran "Philippe Bouchard", 109,95 (4*), slet ikke ringe, men tro ikke Philippe er mærke fra tophuset Bouchard Père. Endnu et mærke fra GCF, som Bouchard Ainé er det for Boisset. Er det ikke "flattery will get You nowhere"?
Terra Twins rød/hvid, 69,95 (3*), endnu et forglemmeligt par bløde Bourgogne-kopier fra California Lidt overfed hvid (trods lidt syre) og en blød anonym rød. Gab. 
Whisky Ballantine eller Grant, 99,95 (3* + godt køb), nydelig basiswhisky med frugt og styrke (Føtex og Bilka 109). 
Gin Ballantine 40%, 99,95 (3* + godt køb), god gin til lav pris (109 i Føtex/Bilka).  
Vodka Absolut 40%, 99,95 (3* + godt køb), en klassisk vodka fra Skåne, engang solgt som snaps. Også 109 i Føtex/Bilka. 

26/06/2026

Brugsen: masser af vinkøb i top (del 2)

Masser af hvid, pink og rød til alt fra sommerhus til sommerfester præger Brugsen, som fortsat (desværre) er svær at matche for de andre kæder. Kan det virkelig fortsætte? 

Del 2 (af 2) fra Superbrugsen og Kvickly byder på endnu en serie vinkøb i top, både faste kioskbaskere som Barolo Villa Dierico (99) og Amarone Nino Ardevi (99) -set til 200+ andetsteds i Danmark! Plus pink i form af Exhib' (59) og Spier's fine P.S. vine (50). 

    Men også spændende vine som den hvide Gavi dei Gavi Sarotto (59), den originale hvidvin fra Barolo's nabolag + en god Barbera Sarotto (59). 

    Fra Spanien en god Aventino "200 Barrels" fra Ribera del Duero (89) samt Priorat Tosalet (89) + til os på budget en mere end ok Tocador (39), mens Tyskland og Østrig byder ind med Grüner Veltliner Zimmermann (40) og Riesling Organic (50) foruden en overbevisende Landgraf Riesling Spätlese (79).  

    Endelig nogle gode priser på lidt bedre alkohol til sommerbaren, bl.a. Berger Pastis (109) og Bushmill irsk whiskey (99). 

BEDSTE køb: Sarotto "Gavi dei Gavi" + Barbera d'Asti - Exhib' rosé - Tocador rød/hvid/rosé - Spier PS rød/hvid/rosé - Flaxbourne "sauvignon blanc" - Aventino "200 barrels" Ribera Duero - Landgraf riesling spätlese - Amarone "Nino Ardevi" 
GODT køb: Grüner Veltliner "Zimmermann" - Riesling "organic" Dr Willkomm - Lehmann "Barossan" rød/hvid - Priorat "Tosalet" - Landgraf "Saulheim" riesling - Barossa "Villa Dierico" - Pocas LBV Port - Bushmill irsk whiskey - Pastis "Berger" 45% - Calvados VSOP "Père Francois" -  Faustino V Rioja - whisky Ballantine - vodka Absolut - whisky "Johnie Walker 12 år" - rom "Havana Club 7 år" - Malt whisky "Talisker 10 år" + Dalwhinnie 15 år -Limoncino "Bottega" - likør Cointreau 40% - Cognac VSOP "Combeau" 
ANDRE køb: Crémant "Dulong" - Spier "21 Gables" chenin blanc 

uge 27-2026

Gavi dei Gavi "Sarotto"... 59,-

Cortese Commune del Gavi DOCG 2023/24, Italien

Barbera "Sarotto", Asti... 59,-

BEDSTE køb + **** (4/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

Den hvide Gavi er ret sjælden, som du ofte skal betale op mod 200 kr for -uden nødvendigvis at få en bedre vin! 
    Druen cortese har som chardonnay ikke stor aroma eller frugt, En ret neutral vin uden stor aroma, men herlig friskhed, sprød og pænt lang smag.

    Vinen er som andre fra Italien bedst som ung, men vil du, kan den gemmes nogle år og vil vinde i bouquet (og miste i friskhed!). 2023 fik 91p/Decanter, mens 2022 fik 94p/TastingPanel. 

     Gavi var oprindelig det eneste hvide Cru fra regionen omkring Barolo og derfor ofte alt for dyr. De dyreste og bedste kom fra netop "Commune dei Gavi", hvor Sarotto i generationer har ejet vingård.
    Den røde Barbera er typisk ung barbera af god kvalitet, middelfyldig, frugtig, god bredde og længde. Nydes ung. 

Exhib' rosé Cap d'Agde... 59,-

BEDSTE køb + *** (3/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

Brugsen har en farlig masse rosé af god kvalitet, bl.a. denne. Smuk lys rosa farve, indbydende diskret aroma med positiv frugt, lidt lemon, pæn lang smag med fine syrer under. Pt. 2024 som stadig (08/25) var præget af syre, men i dag nok perfekt til foråret, mens vi venter på 2025. Nydelig vin til salat eller en grillet laks. 
    Exhib' antyder en lidt fræk mode og en chik flaske tilmed lukket med fancy glasprop -passende for en vin fra netop Cap d'Agde, som nok har afløst St Tropez som Frankrigs partyzone nr ét. 
    Området ligger nær Middelhavet, tæt på den smukke kanalby Sète og den store indsø, Lac Thau, der sikrer et relativt køligt klima. 
    Vinen er lavet på de lokale sorte sydfranske druer som cinsault, grenache og syrah + den noget sjældnere terret. 

El Tocador rød/hvid/rosé... 39,-
rød tempranillo, hvid chardonnay, rosé, Spanien
BEDSTE køb + *** (3/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7
Endnu en Irma-vin og endnu en vin fra dansk-spanske Hammeken. Kender kun rød fra Irma-dagene, en lidt rustik, kraftig vin, pænt afrundet. Men vil tro, vinen ligner ganske mange andre fra samme Mancha i stil med Gringo, Capa og andre. 
    Har ikke smagt hvid og rosé, men de er formentlig også rigtig gode, måske med lille sød, især i rosé -Hammeken laver vinen, som kunderne vil have den!  

Grüner Veltliner "Zimmermann"... 40,-

tør hvid Østrig, tappet i Tyskland

GODT køb + *** (3/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

Stadig tør frisk og let, men mangler lidt aroma. Typisk for vin tappet uden for vinlandet (vin fra Østrig tappet i Tyskland). Det er meget lav pris for hvidvin på en favoritdrue. 

Riesling "Feinherb" Organic... 50,-

GODT køb + *** (3/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

Mosel. Intens aroma af blomst, en lille fylde, god syre balanceret af en mærkbar sødme. Vinen er Feinherb, dvs. halvtør. I dag ses nok 2024, men kan se, at 2021 og 2020 fik 5* i Vinavisen (som mente vinen var et kup til 75).      
      Denne økovin anbefales og signeres af Dr Renate Willkomm, og lægen har jo altid ret! Men hun er også hovedejer af Peter Mertes, Tysklands største vinhus med meget jævn vin, men også ok vin som denne. Vi er laaangt over Piesporter Michelsberg, som kastede så meget skam over Mosel i 1980erne. 

Spier "PS" rød/hvid/rosé... 50,-

Blend "grand reserve", Sydafrika (tappet i Danmark)

BEDSTE køb + *** (3/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

Rød shiraz, cabernet sauvignon, merlot og pinotage med lidt lagring i eg, klasse over Vintage og Signature "Collection". 
    2020 fik 4* + 88p af Rydberg i Ekstrabladet: "Fyldig vin med en flot struktur, pæn intensitet med sødmefulde sorte bær, mocca, tobak og vanilje. Krydret varm afslutning. Man får virkelig meget vin for pengene her.." 
       Den hvide er chenin blanc og chardonnay. Meget frisk, tør aromatisk og stilig -men kun smagt én gang. 2022 fik 5* i Vinavisen. 
    Rosé på mix af bl.a. malbec, merlot og mourvèdre er ikke smagt. Skal være meget frugtig, til den tørre side uden at være helt tør.
    Spier ligger i Stellenbosch, men henter meget vin fra det store Western Cape, hvor de kystvære områder bruges til P.S. Generelt er Spier's vine gode køb trods høj normalpris. Jeg håber dog ikke nogen køber til "normalpris" (120).

Flaxbourne sauvignon blanc, kr/fl v6: 49,83

6 fl: 299. Marlborough, New Zealand, 

BEDSTE køb + **** (4/5),  Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

Endnu et mærke fra Yealands og måske identisk med den normale (men gode!) Yealands, du kunne få til 39 for en måned siden. God frugt og friskhed, tør, men med frugtsødme, der får den rige aroma helt frem i næsen! God til sushi eller en salat. 

      New Zealand domineres af 2 giganter (Constellation med bl.a. Selaks, Kim Crawford osv osv) og franske Pernod-Ricard, der sælger som Brancott, Montana mv.
      Flaxbourne har navn efter fårefarm, del af Yealands, som plantede sin første vin i 1998 helt derude, hvor alle mente der var før koldt! Natalie Christensen af dansk afstamning er vinmager siden 2018. 

Lehmann "Barossan" rød/hvid... 99,-

Rød shiraz eller chardonnay, Barossa, Australia

GODT køb + **** (4/5),  Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

Lehmann's vine er stadig Barossa og Barossan er en af de bedre, ganske godt køb i en tilfredsstillende frugtig, kraftig stil. 
    Shiraz er fast og kraftig med lidt urt og kød i næsen -meget australsk. Chardonnay ikke smagt, men tvivler.
    Stonewell er husets kostbare topvin, og Lehmann var "Baronen af Barossa" indtil sin død i 2013. I dag ejes huset af familien Casella, som har tjent formue på billigvinen Yellow Tail fra det hede Riverina. Lehmann drives dog selvstændigt, og vinene er ganske anderledes -typisk Barossa! 

Aventino "200 Barrels" Ribera del Duero... 89,-

BEDSTE køb + **** (4/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

En flot vin fra Spaniens danske vinhus, Hammeken nord for Alicante. Men jeg er ikke helt vild med, at en Duero får navnet Aventino, den mest fredelige af Roms 7 høje! 

     Meget dyb farve, meget rig aroma, stadig med frugt, middel til stor fylde, ganske lang -mangler nok  lidt i intensitet og dybde, men til denne pris et hit! En af husets bedste Duero vine -som navnet antyder er der "200" fade af den, blot 60.000 flasker. Fra gamle vinstokke med lavt udbytte. 2020 fik 91p/Spectator og Peñin. 

Priorat "Tosalet" ... 89,-

GODT køb + **** (4/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

En moderne, indbydende vin fra det mondæne Priorat. 

    Moderne vin på gamle vinstokke -"Vinyes Velles". Ikke ulig blød, stærk Sydrhône. Indbydende krydret duft + lidt mineraler, urter og frugt, der hindrer vinen i at blive kedelig. Vinen slutter med blød syre. En meget drikbar vin på den kommercielle måde. 2023 har fået 91p/TimAtkin og lokale Peñin.
      Priorat syd for Barcelona er et afsides og lidt mytisk region opkaldt efter klostret Scala Deï (foto). Som blev opført på stedet, hvor en gedehyrde så en trappe op til Gud ("Scala Deï"). 
      Engang levede regionen af billig messevin, lokal Port og Sherry. Men i 80erne begyndte unge vinmagere at lave vin i stil med topvine fra Rhone-dalen i Frankrig.  Siden er velhavende vinfolk rykket ind i det ugæstfrie, afsides område ved Tarragona, hvor der nu er 2000 hektar og 5+ millioner fl/år. De gamle garnacha og cariñena vinstokke er suppleret med bl.a. cabernet.  

     Tosalet laves af Hammeken, som måske er det største dansk-ejede vinhus uden for Danmark, med 20 millioner fl/år. Vinen laves efter deres ønsker i lokale (god) kælder. 

Landgraf Spätlese.... 79,-

Landgraf "Saulheim" trocken.... 99,-
Riesling økologisk, Rheinhessen Tyskland

GODT køb + **** (4/5), Superbrugsen, Kvickly, indtil torsdag 2/7

Den halvsøde Spätlese er et rigtig godt køb, fyldig, rig aroma, god sødme, fast syre -nærmest uovertruffen til glas i utide eller til frisk frugt. 
    Den tørre Saulheim er tør, gedigen riesling med snert af eg og pæn længde. Ikke merprisen værd. Men meget madegnet, f.eks. til sushi eller en salat. 
    Vingården ligger i Saulheim i Rheinhessen og har 20 hektar med god vin efter økologiske metoder, som laves til vin af det unge begavede ægtepar Katrin og André Landgraf, der har fået hele 4* i den respekterede tyske guide, Eichelmann + ros af bl.a. Falstaff og Gault-Millau. 

Barolo "Villa Dierico"... 99,-

GODT køb + **** (4/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

Jeg har ikke smagt dette mærke, så jeg tør ikke anbefale vinen, selvom den -som DOCG- skal tappes i regionen. 
    Vinavisen skriver: "4*/5. En udmærket og meget prisvenlig Barolo. Der er violer, trøfler og eg i duften, mens smagen er stringent med underspillet frugt og en dejlig krydret note samt et endnu godt tanninbid. Vinen kan bestemt drikkes nu fx til lam eller velmodnede oste, men giv den gerne lidt luft i en karaffel et par timer før servering. Men den kan også med fordel gemmes i endnu en del år."

Amarone "Nino Ardevi" ... 99,- 

BEDSTE køb + *** (3/5),  Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

En magtfuld, frugtig vin til den tørre side med bær og middel længde. Mundus Gold og ordene "Den går rent ind" fra Vinavisen. Set til 212 kr hos Wolt (som altid er dyr). Men også 285 hos Wines&Co og 350 i USA. 

    Vinen er tappet i Valpolicella, men kommer fra Progretti ved Mantova, som sælger vin fra hele Italien, tappet lokalt (bl.a. Villa Dierico i Brugsen). Måske lidt mere "ægte" amarone end mange i samme prisklasse. 

Pocas LBV Port... 99,-

GODT køb + **** (4/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

I udstyr kan Pocas virke lidt fersk og kedelig sammenlignet med andre store Portvinshuse, hvor etiketten er besat med konger, grever og dona'er! Men Pocas kan noget og er stadig ejet og ledet af samme familie gennem over 100 år.. 
      Deres LBV -Late Bottled Vintage- er en lækker vin med overdådig frugt med let modning, men masser af bær, god fylde og balanceret, pæn lang smag. Perfekt kølig til blå ost, frugtdessert -samt en risret med kirsebærsauce om et halvt års tid. 

Bushmills Irish Whiskey... 99,-

BEDSTE køb + *** (3/5),  Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

Den kan afløse de forkætrede Bourbons fra Trumpland! Harmløs på den bedst tænkelige måde -blid og frugtig, blød nok til at drikke tør. Hvid Bush står til 162 hos min lokale whiskey pusher, så 99 er god pris for en god ung irer. 

    Den er 3-dobbelt destilleret og dermed i samme lette stil som Jameson, som jeg dog marginalt foretrækker. 86p/WhiskyAdvocate
    Destilleriet stammer fra 1608, men malt'en kommer fra både det aktuelle destilleri (1885) og et splinternyt destilleri, der stod færdigt forrige år. Bushmill er et blend af grain (mest) og malt.. 
      Bushmill's var i årtier det enester destilleri i Nordirland og ligger ved Atlanterhavet en times kørsel nord for Belfast (faktisk stik syd for Islay, som dog er af en helt anden type). 
    Det er dog mange år siden, der var irsk ejer på dette over 400 år gamle destilleri. I mange år var det ejet af Irish Distillers (fransk!). som solgte det til Diageo (britisk), som i 2005 solgte det til Cuervo, mexikansk tequita gigant. 120.000 gæster besøger destilleriet hvert år.   

Pastis "Berger" 45%.... 109,-

GODT køb + *** (3/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

Ærkefransk? Aroma af lakrids, stjerneanis og fennikel, dvs ikke ulig græsk ouzo og tyrkernes arrak. Eller en sambuca med mindre sukker og mere alkohol. Berger er superkøb (international pris 150+ kr). 
    Denne holder de fulde 45%, mens rivaler som Pernod og Ricard kun holder 40% og tilmed koster 140+. 
   I Paris (og Marseille) serveres med postevand og is, mens danskerne ofte blander med rød (eller grøn) sodavand. Prøv evt en breeze med 1 del pastis + 2 dele orange juice + lidt ginger ale. Eller frisk en mojito op med lidt pastis.
Berger er et af de historiske mærker for pastis, som traditionelt laves i Marseille. Her er giganten Pernod-Ricard, mens resten af markedet stort set er delt mellem Berger (ejet af likørgiganten Marie Brizard) + Duval og Casanis (ejet af GCF). Foto: reklame for Berger (ca. 1930). 

Calvados "Père Francois" VSOP... 189,-

GODT køb + **** (4/5), Superbrugsen og Kvickly, indtil torsdag 2/7

Æblebrændevinen Calvados er alt for dyr i Danmark er alt for dyr, men denne er helt fair, tilmed VSOP, dvs. lagret i eg mindst 4 år (mod 2 år for normal Calva). Calvados laves omkring Caen i Normandiet og er destilleret æblecider. Mere aroma og lidt rundere smag. 

ANDRE køb:

Dulong Crémant brut/rosé/demisec, 79 (3* + godt køb), ganske ok bobler, god allrounder, hvor den tørre brut vil tiltale selv os kræsne, ikke mindst som pink. Fra Bordeaux. 

Faustino V Rioja Reserva, 59 (4* + godt køb), for mig langt mindre interessant end CUNE Reserva (59), men stadig rigtig godt køb i moden, poleret Rioja. 
Spier "21 Gables" hvid chenin, 119 (4*), med global pris over 150 godt køb og vinen er i top (2023 fik 92p/JamesSuckling). Tør, frisk, rig aroma, sprød syre. Men ikke helt godt køb for en VINELSKER, der kunne få den røde pinotage til 70 for et par år siden.  
Vodka Absolut 40%, 95 (3* + godt køb), god vodka til laveste pris på markedet p.t. 
Whisky Ballantine, 95 (3* + godt køb), pæn etiket, ok kvalitet (og så er prisen 109 i Føtex). 

Whisky Johnie Walker 12 år (159, 4* + godt køb), meget lav pris på 12-årig i top. 
Rum Havana Club 7 år, 159 (4* + godt køb), en rigtig god rom, lagret 7 år så nok ældre end de fleste Solera 15/23 mærker. 
Malt whisky Talisker 10 år 45,8%, 269 (5* + godt køb), en klassiker fra øen Skye. Ikke for begyndere. 
Malt whisky Dalwhinnie 15 år, 269 (4* + godt køb), blidere, men stadig med umiskendelig karakter. Lav pris på kvalitet lagret 15 år. 
Likør Limoncino "Bottega" citrus 30% 50cl (99, 4* + godt køb), destillereret på grappa og citronskal. Til samme pris også limoncello Ramazotti, som er svagere (19%), men med 70cl. Bottega er marginalt bedre. 

Likør Cointreau triplesec 40% (199, 4* + godt køb). "a benchmark for all orange flavored liqueurs/triple secs. State of the art", mener WineEnthusiast. 
Cognac Pascal Combeau VSOP (189, 3* + godt køb), ok lagret Cognac.